fredag, oktober 29, 2010

The Story

Hej! Jag heter Matilda Andersson och jag föddes på Karlstad BB en tisdag i mars 1981, som yngst av tre döttrar. Jag växte upp i stadsdelen Skåre, gick på Stodeneskolan som liten parvel och på Ilandaskolan i högstadiet.

Gymnasiet gick jag på Tingvallagymnasiet mitt i Karlstad centrum. Läste samhälle med språklig journalistisk inriktning och drömde om att bli radiopratare, filmfotograf, musikläggare och författare. I dag är drömmarna i stort sett likadana.

Genom åren har jag jobbat med allt från att vara brevbärare, stå i charken och skiva skinka, jobba på lanthandel, vara fotolärare, städa hytter på ett kryssningsfartyg, jobba i bokhandel, sälja kylskåp och jobba på ”husgerådsavdelningen” på gamla Domus som brann upp. Sedan 2004 har jag jobbat på Ålandstidningen som reporter och med mer eller mindre varierande arbetsuppgifter.

Jag har ingen journalisthögskoleutbildning (shit vilket långt ord!) men har pluggat på folkhögskola till fotograf. Det var så jag fick in en fot på tidningen från första början. Anställning som reporter fick jag från ett arbetsprov där jag intervjuade tre band.

Jag flyttade till Åland hösten 2001 för att hjälpa till att plocka äpplen. Utan någon egentlig anknytning hit.
Första gången jag var på Åland var året innan, hösten 2000. Då hade jag jobbat hela sommaren och hade två veckors ledighet. Min kusin, som också är en av mina bästa kompisar, var ihop med en kille som var ”sommarålänning”. Det vill säga, han har släkt här och har tillbringat i stort sett alla sina somrar här.

Vi bodde i en stuga, hjälpte till att måla lite hus och drack oss berusade varje dag typ. På en av alla de fester vi var på träffade jag pojkvännen. Först en vecka senare hånglade vi.

När de två veckorna var över åkte jag hem igen, återgick till mitt vansinniga liv hemma i Karlstad. Senare på hösten träffade jag några av pojkvännens kompisar som gav mitt nummer till pojkvännen. Han ringde i fyllan och villan en gång och vi hördes efter det av lite då och då. Jag åkte till Åland med min kusin och hennes pojkvän för att fira nyår bland annat.

En fredagkväll i februari eller mars 2001 var jag ute på krogen i Karlstad och fick ett mess med orden: ”Förlåt att jag inte hört av mig på länge. Jag var rädd att jag hade fallit för dig.” Vi fortsatte messa och han berättade att han var hos en kompis i Stockholm och jag sa lite skämtsamt: ”Kom hit då!”

Klockan elva dagen efter ringde han och väckte mig: ”Jag är i Örebro. Är hos dig om en timme.” Så jag gick ner till mamma och pappa och berättade att om en timme kommer en kille från Åland hit.

Sedan strulade vi lite fram och tillbaka, sågs då och då. Sen på hösten flyttade jag hit. Inte till honom utan till min kusin och hennes pojkvän som också flyttat hit. Fast det var mest min väska som bodde där.
Efter ett tag flyttade också min väska till pojkvännen och efter att ha tvingats kliva över väskan i två månaders tid flyttade han in mina kläder i en garderob. Lite senare åkte vi till Karlstad för att hämta alla mina grejer.

Och så gick det med det.