onsdag, oktober 20, 2010

Alla fel i min miljö

Pallrade ju mig till doktorn i går efter att ha haft ont i ögonen i en veckas tid. Jag brukar liksom inte klaga men när det gör ont och jag helst vill blunda hela tiden – även när jag kör bil – kändes det som att det var bäst.

Doktorn tog allt på allvar verkligen och testade 770 olika grejer typ. Hade droppar i ögonen, lyste i dem, mätte konstititititiititititblablabla (eller vad det hette), hade färg i ögonen för att se skador, lyste med ultraviolett ljus och så vidare. Men han hittade inga uppenbara fel.

Det enda som han såg var att jag hade extremt torra ögon. Hur jag hade fått det kunde han däremot inte svara på. ”Normalt får man det när man är gammal, över 65 år ...” sa han. (Tack för piken.)
Så nu ska jag droppa ögonklegg i ögonen flera gånger om dagen och om det inte blir bättre skulle jag återkomma.

Doktorn sa också vad jag skulle undvika för att förvärra det och jag kan bara konstatera att jag i så fall måste sluta jobba:
Jag skulle inte vistas i en dragig miljö – jag sitter under ett friskluftsutblås.
Jag skulle inte vistas i en dammig miljö – pappersdammet här får mig att nysa i snitt fem gånger om dagen.
Jag skulle inte vistas i en miljö med torr luft – se ovan. Pappersdamm plus luftintag lika med jättetorrt.

Jag skulle heller inte vistas framför en bildskärm – hej då jobbet. Och hej då fritiden.

2 kommentarer:

Erica sa...

Men så bra att du har kollat upp det! Även om det ju inte låter som att du har jättebra odds att undvika allt det där som du sku borda undvika...

Hoppas ögonglegget hjälper iaf.
Och du - nästa gång du har lite ledig tid över o känner för det, hör av dig så kan vi väl ses nåt?!

Kramen till dej

Matilda sa...

Ja! Det gör jag absolut! Det var för länge sen vi sågs nu igen!
Och ja, jag hoppas ögonklegget hjälper. Det känns faktiskt redan lite bättre sedan jag började.
Kram tillbaks!