fredag, november 26, 2010

Varför så mycket hat?

Jag kan förstå att man kan vara bitter om livet inte blev som man hade trott, om man är ledsen för att ens pappa har dött eller vansinnigt arg när man upplever att man blivit trampad på.
Det är fullt förståeligt. Men vad jag inte kan förstå är det obefogade hatet som så många människor verkar bära på. Hat som riktas mot vad som kommer i dess väg och svärtar ner och gör livet fult, även för andra.

Ta bara på nätet till exempel. En bloggare är väldigt intresserad av mode och skönhet, hon lägger ut en bild på sina nya hårförlängningar och möts av idel glåpord: Du är ful! Vem fan bryr sig om ditt jävla hår?! Dra åt helvete!
Varför så arga? Varför blir man så provocerad? Är det för att hon verkar lycklig och du inte är? Och varför pinar du dig att läsa då?

Eller som de som varje dag lyssnar på samma radioprogram och hatar det. Skickar mejl till programmet och rasar över hur dåliga radiopratarna är och hur dålig musik de spelar. Eldar upp sig och hatar ännu lite mer.
Varför inte bara byta kanal?

Jag kanske är blåögd. Kanske det finns orsaker att hata för bagatellsaker? En orsak att hata de som skriver smileys eller de som råkar särskriva ett ord, bara att jag inte förstår den. Men om det nu finns en orsak kan jag fortfarande inte förstå att man i så fall måste spy den gallan över andra.
Kan man inte bara stänga av, sluta läsa och låta bli att bli upprörd? Om man stör sig så mycket på något är det väl enklast att bara vända och göra något annat.
Hur svårt kan det vara att inte hata?

3 kommentarer:

Linn sa...

Dom kanske helt enkelt inte har förstått att den som skadas mest av hatet är dom själva? tänk att gå omkring och vara så arg och svart inuti. Det måste ju vara skitjobbigt. Obs jag tycker inte att dom gör rätt, jag håller med dig till fullo(!).

Ojsan sa...

Det är nog det där klassiska jante-tänkandet blandat med en dos dålig självkänsla. Nätet bara gör det ännu mer tydligt, det är lättare att jämföra sig med andra och därmed gör folk det också. Man kanske känner sig en smula bättre då man ser den där framgångsrika bloggerskan göra bort sig, eller tjejen som alltid var lite bättre än en själv i skolan eller killen som dissade en eller vad det nu kan vara. Fast det är ju inte rätt att man ska trycka ner andra för att själv komma högre upp.

Matilda sa...

Linn: Precis. Det måste vara otroligt jobbigt att gå runt och vara bitter och sur. Som ligger ligger och pyser och släpps ut lite då och då. Fy.

Fox: Ja, så kanske det är. Liksom i ett försök att själv må bättre. Men jag håller med dig, det är inte rätt att trycka ner andra för att försöka må bättre själv.