fredag, november 19, 2010

Jag vill också hej konsumenta

Bästa promenad: Det finns inga bra promenadsträckor här. Inte som jag har hittat i alla fall. Om man inte vill gå jättelångt måste man vända halvvägs och gå tillbaka. Så jag svarar till postlådan och tillbaka, lagom längd för elvaåriga hunden.
Favoritgata: Gatan hemma hos mamma och pappa. Känner mig så trygg där.
Favoritdrink: Drink alltså. Då blir det nog en lokalvariant som kallas Knutsboda. Innehåller vodka, jägermeister och red bull. Eller moijito, men krogarna här har så sällan mynta.
Äter lyxmiddag på: Hmm... Aldrig. Fast om jag får välja väljer jag Havsvidden som är ett hotell som ligger precis vid Norrhavet och har en magisk utsikt och god mat.
Favoritförort: Här på Åland finns det inga förorter och knappt i Karlstad heller. I Stockholms förorter har jag varit för lite för att kunna välja en favorit.
Fikar gärna på: Det finns få bra fik här, men om jag får välja blir det Bagarstugan som är inrett med bara gamla grejer. Tidigare var också alla muggar och koppar olika, men det har de tyvärr slutat med nu. Dumt.
Bästa lunchställe: Kotipizza! Nej, jag skojar. Umbra är mitt favoritställe. Bra luncher, lite udda varianter på rätter och bra service. Synd att det är ganska dyrt.
Bästa brunschen: Amerikanska pannkakor med knaperstekt bacon och smulad fetaost och massor med lönnsirap. Gud vad gott!
Bästa kaffet: Vad som helst så länge det inte är finskt ljusrostat. Helst Zoegas eller Classic. Löfbergs lilas mörkrost går också bra, men det kanske mest beror på att jag är uppvuxen med lukten från rosteriet.
Senast seeda teater-/dansföreställning: Oj. Det var nog något i jobbet i alla fall. Jag är så dålig på att göra sådana saker annars. Den senaste jag kommer på är en ungdomsteater som jag såg förra vintern. Den var ruggigt bra.
Senast sedda utställning: Också i jobbet. Tre konstnärer som ställde ut tillsammans under temat Anno Dazumal. Privat har jag inte varit på utställning sedan jag besökte Fotografiska och Annie Leibovitz-utställningen i höstas.
En bra gåbortpresent: Bra vet jag väl inte, men vi brukar ha med en blomma eller en flaska vin.
Favoritlyxartikel: Iphone. Fortfarande.
Läser just nu: Väldigt lite och väldigt dåligt. Håller på med två böcker samtidigt: Fredrik Strages Mikrofonkåt och Mia Skäringers Dyngkåt och hur helig som helst. Har typ två kapitel kvar i varje bok men får dem aldrig utlästa.
Favoritfärg: GRÖN! Fortfarande grön.
Favoritmärke: Om jag ska välja ett ”riktigt” märke blir det Acne. Gör favoritjeansen. Ett annat märke jag har börjat gilla mycket den senaste tiden är Motel.
Favoritskor: Oj vad svårt. Kanske mina röda sönderskrapade pumps? De väljer jag helst när jag ska gå ut i alla fall. Så sköna och perfekta för mina fötter.
Modeförebild: Förebild riktigt? Det har jag nog ingen men inspireras av många. Elin Kling, Columbine Smille, Emma Elwin bland annat.
Lyssnar på: Mest på P3, men annars på rock och pop. Just nu är favoritskivorna på Spotify Robyn, Säkert!, Red hot chili peppers och Daniel Adams Ray.
Mitt sämsta köp någonsin: Jag gör sällan överilade köp förutom när det gäller kläder eller skor. Men sådana dåliga köp har jag gjort ganska ofta.
Dansar: Gärna på krogen och ibland hemma i vardagsrummet för mig själv. Så länge det är ett bra beat med bra bas vill säga.
Senaste fyndet: Eftersom jag inte handlat något (förutom tre julklappar, ett par Musse Pigg-öron och en mascara) på en och en halv månad så vet jag faktiskt inte. Men det måste kanske vara något av smyckena jag köpt second hand under det senaste halvåret och använder flitigt.
Favoritaccessoar: Se ovan. Eller annars örhängena som mamma hade 1992. Love them.

Inspirationen fick jag från Försök att inte se så snygg ut, listan är från DN.

4 kommentarer:

Linn sa...

Asså drinken. Blä! Och jag trodde JAG hade dålig alkoholsmak. Matilda för faen.

Matilda sa...

Den är skitgod! Jag lovar! Om man gillar red bull alltså.

Linn sa...

det är nog det som är grejen. Jag hatar redbull. Anledningen till att jag inte gillar jägerbombs är just att jag inte klarar av redbullen. Dricker hellre spriten rent. heh.

Matilda sa...

Fast bara jäger och vodka blandat är nog ingen hit ...
Och om vi festar ihop någon gång kan jag bjuda på en annan drink. Snällt va?!