lördag, februari 17, 2007

Yngre är bättre

Den här undersökningen visar det som jag i flera års tid försökt bevisa för alla i min närhet; Att yngre människor är bättre på att jobba och mer hängivna att lära sig nya saker och utvecklas på jobbet.

I min egen lilla studie har jag vetat det här en lång lång tid. Eftersom jag har jobbat på sisådär sjuttio (okej, en liten överdrift) olika arbetsplatser vet jag att det alltid har varit de yngre som tagit initiativ till att göra något när det inte funnits något uppenbart att göra. Det har alltid varit de yngre som har varit villiga att lära sig den nya rutinen. Och det har alltid varit de yngre som haft en högre arbetsmoral.

Kan någon då svara på varför vi* i många fall behandlas som mindre värda, mindre vetande och dessutom får mindre i lön?
Var finns rättvisan i det?


* Jo jag vet att undersökningen bara gäller de mellan 18 och 24 och att jag snart är 26 år, men jag känner mig faktiskt ung ännu...

4 kommentarer:

mamaMill sa...

generellt vad jag personligen märkt så tycker jag att arbetsmoralen är högre bland "äldre".. men det kankse inte stämmer heller =) (förutom min moral då, den e såklart alltid högst! eller vänta nu.. e ja gammal..? ja e ju faktiskt 24, börjar väl bli på gränsen med det å :p)

Anonym sa...

Håller med, de e va jag också sett och upptäckt på många jobb jag haft.. Inte så att äldre jobbar sämre-absolut inte, men generellt känns det som om de är mer "instängda" och inte lika öppna för nya saker och flexibla som vår generation..Men det handlar kanske om att man varit för länge på ett och samma ställe utan att byta arbetsuppgifter..ev vantrivsel osv osv osv

Men om man menar att arbetsmoral handlar om att jobbet är ALLT man lever för så tror jag många äldre har hööög arbetsmoral. Jag försöker verkligen skilja på fritid o arbete..det är ju ingen som tackar mig om jag jobbar över varje dag eller stressar sönder mig för att jag tar på mig för mycket..

hög arbetsmoral på rätt sätt blir nog bra:D

Anonym sa...

O till det du egentligen bloggade om:)..det finns absolut ingen rättvisa i att vi yngre ofta behandlas som mindre vetande och får mkt mindre i lön. Det är klart att tiden man varit på ett arbete ska belönas och med åren och åldern får man mer erfarenheter och yadayadayada men fortfarande borde vi unga också belönas för att vi ofta kommer som friska fläktar med nya synsätt och positivitet tycker jag -o vi kanske har erfarenhet från fler arbetsplatser o olika arbetssätt

Nu låter det som om jag verkligen dissar äldre, men icke..jag hyllar erfarenhet och folk som är dedikerade o kan sin sak..
jag för helt enkelt bara fram oss "yngre" i strålkastarskenet, där vi borde synas lite mer ;)

Matilda sa...

Oj Caroline: Du tog verkligen orden ur min mun, precis så där tycker jag också.
Jag respekterar de äldres erfarenheter och vet att jag har mycket att lära från dem, men anser att vi unga också behövs och borde få en högre status på jobben.
Nu ska man bara få alla andra att förstå det också... =)