måndag, december 06, 2010

Och jäklar vilken fart man fick

Jag jobbar kväll i kväll. Som redigerare. Sitter och klickar framför datorn med andra ord. Även om det faktiskt är ganska trevligt skulle jag hellre vara ute i snön och leka. Jag drömmer just nu om att åka plastsäck. Alltså, att klippa upp en stor jäkla säck och tränga ihop så många det bara går på den och sedan kasta sig nedför närmsta lagom branta backe.

När jag var liten gjorde vi jämt så på julen. Precis när julklapparna var utdelade och alla så mätta att vi nästan kräktes stack vi ut. Pappa i spetsen och mostrar och morbröder och alla kusiner. Eller ja, inte alla eftersom vi omöjligt kan fira jul ihop allihopa.

Kan nästan ta på känslan som jag hade när vi i mörkret gick på den knarrande snön till ”kullen” för att åka. Snöflingorna landade på våra mössor och alla var så där pirriga.
Vi gjorde om det för några år sedan också. Med ganska mycket glögg innanför täckjackorna. Det var nästan ännu roligare.

Åh, nu saknar jag min familj. Fina fina familjen. Jag får inte fira jul med dem i år och det känns lite tråkigt. Men jag tror att jag baske mig ska ut och åka plastsäck på julafton i alla fall.

2 kommentarer:

Hanna sa...

Ja det var alltid helt underbart! Som barnen i Bullerbyn. Tänk vad roligt man kan ha med så små medel... minns även att vi ibland spelade "hockey" på gatan i skenet av gatlyktorna. Saknar dig med söta syster!

Matilda sa...

Ja, landhockey på gatan var en vinterklassiker. Tänk att det kom så få bilar då att vi typ kunde spela halva matchen utan att flytta oss undan bilarna. Annat än i dag.