fredag, mars 16, 2007

Jag blir aldrig författare

Nu ger jag upp. Mina drömmar som har funnits sedan jag lärde mig att skriva går i graven från och med nu.
Inte för att jag inte tror att jag skulle lyckas knåpa ihop en bok en dag, inte heller för att jag har förstått att det finns så många som är så mycket bättre än jag. Det är delorsaker, men inte avgörande för att jag ska begrava mina drömmar.

Den enda enkla orsaken är att jag saknar disciplin. Sitter och försöker skriva en artikel hemifrån idag, på min lediga dag, och det går så där.
Jag skriver en mening, kommer på att jag vill ha kaffe. Skriver en mening till, kommer på att jag vill hämta ett par sockar. Skriver en halv mening och kommer på att jag vill blogga. Fortsätter jag så här har jag skrivit ett stycke till kvällen.

Om jag skulle bli författare med min disciplin så skulle jag bli en fattig författare. Jag skulle sitta med 70 halvklara böcker och inte lyckas skriva klart en enda. Och utan färdigskrivna och utgivna böcker är det svårt att bli rik.

Inga kommentarer: