måndag, maj 02, 2011

Sena svar på frågor

Livet har kommit emellan mig och bloggen. Därför ligger jag lite efter, eller vad man kan kalla det. För längesen fick jag lite frågor jag skulle svara på och nu gör jag det. Äntligen!

Vad skrämmer dig?
Döden. Främst att den skulle drabba andra i min närhet. Jag får ont i bröstet när jag tänker tanken att min mormor och mina föräldrar någon gång ska försvinna. Ont ont ont. Jag vet inte hur jag ska kunna hantera det. Ofta när jag drömmer mardrömmar handlar det just om det: Att de jag bryr mig om går bort.
På mer ytliga plan är jag lite rädd för småkryp. Inte så länge de är i naturen, men när de är i sängen eller i byxlinningen typ. Har upplevt bägge själv – kackerlacka i sängen och tvestjärt i byxorna – därav min rädsla.

Vad berör dig? Alltså då menar jag nåt sånt där som verkligen överlag kan röra dig till tårar, typ...
Oj. Allt? Jag grinar ofta. Särskilt till tv-program. Då gråter jag när folk dör, när folk är lyckliga, när barn är glada, när folk visar sin kärlek, när syskon är goa med varandra eller liknande. Ungefär samma saker gråter jag till i verkliga livet. Jag är ganska lättrörd, tro det eller ej.

Vad kan göra dig sådär rosenrasande förbannad? (om du ens kan bli det...?)

Om jag kan bli! Jag hatar orättvisor, vad det än gäller. Både när det gäller mig själv och andra och då kan jag bli vansinnigt arg. Jag hatar att människor behandlas sämre av någon anledning och kan bli riktigt vansinnig på översitteri.
En gång när jag gick till myndigheter och bad om hjälp i en speciell situation fick jag ett ”lilla gumman” och fick klart och tydligt berättat för mig att mina åsikter inte alls räknades. Var så arg att jag fysiskt skakade när jag ut därifrån.
Samma sak kan hända när någon fattar beslut som rör mig över mitt huvud eller anklagar mig för något jag inte har gjort.
Och överlag är jag emot att någon dömer mig för min hårfärg, klädstil, ålder, utseende eller mitt kön, och ser mina åsikter som mindre värda.
Kan också bli vansinnigt arg om någon behandlar någon av mina nära på samma sätt.

Inga kommentarer: