tisdag, maj 17, 2011

Hur lyckas Norge?

I dag är det 17 maj, Norges nationaldag. Det vet varenda pelle i stort sett och alla vet att det är stor folkfest längs hela Oslos huvudgata Karl Johan i dag.

Hur har norrmännen lyckats med det? Hur har de lyckats göra sin nationaldag så känd i Norden? Jag vet till exempel inte när Danmark har nationaldag och jag hade heller ingen aning om när Finland hade nationaldag förrän jag flyttade hit. Och jag tror inte att jag är så mycket dummare än gemene man. Vad har Norge för marknadsföringsknep?

Och så undrar jag hur det kommer sig att de kommer undan med det? Hur kan ett helt folk gå ut och fira och hurra och vifta med flaggor utan att ens någon yppar ordet nationalist. I alla fall inte i den negativa bemärkelsen.
Inget annat land i Norden skulle komma undan med det. Fasen inte ens Island.

Det kanske helt enkelt beror på att Norge inte har samma populistiska nationalistiska rörelse i landet som resten av Norden. Då kan man fira nationaldag med gott samvete.


Edit: De har en sådan rörelse också, påminde Inte skyldig mig om, jag hade bara lyckats glömma bort det. Jag tänkte faktiskt mig inte för när jag skrev.
Men vad beror det då på?

5 kommentarer:

inte skyldig sa...

Fast det har de ju. I Fremskrittspartiet som väl är ett av de största partierna. Men ja, det är ju helt uppenbart en skillnad i nationaldagsfirande. Kanske pga att de har varit ockuperade? Men det är det ju fler som har blivit. Svår fråga.

Matilda sa...

Ja just ja, det har de ju! Men det har inte märkts lika mycket i medierna så jag glömde bort det. Sorry.

Men vad kan det då bero på? Finland var ju också ockuperat, men de firar inte alls på samma sätt ändå. Det är skumt alltså. Men roligt på ett vis.

Ojsan sa...

Fast "finnar" är ju inte (generellt sett) lika utåtriktade och så kanske? Såg man på firandet igår så faller visserligen den tesen också.
Men fler länder borde fira som Norge tycker jag! Gemytligt och glatt, folkfester finns det för lite av!

Johanna sa...

Danmark har också varit ockuperat, och de har inte ens en "riktig" nationaldag. Jag brukar nog tänka att det kanske handlar om att Norge bara varit ett eget land i lite drygt 100 år, men det gäller ju för Finland också.
Att det varit helgdag i Norge hjälper nog till, Sveriges nationaldag har ju bara varit det en kort period. Hur är det i Finland? Är man ledig på nationaldagen?

Matilda sa...

Fox: Kan det vara så enkelt? Att norrmännen generellt sett är mer gladlynta? Kanske det kan vara så?

Johanna: Finland har också ledig nationaldag och har nog jämt haft det. I alla fall som jag har förstått det.
I Finland firar man med att titta på presidentens bal på tv. Men å andra sidan tillåter kanske inte vädret så mycket annat, den är den 6 december.