onsdag, februari 09, 2011

Resultatet av tre månaders garderobsrensning

– Nej, du skojar?! Du är den första jag har hört som säger det. Menar du att du inte behöver mer kläder?
Och ja, svarar jag. Just nu behöver jag inte mer kläder. För första gången i mitt liv.
Jag vet inte hur många av er som minns det, men i början av oktober började jag en annorlunda garderobsrensning. Jag bestämde mig för att inte köpa ett enda plagg till förrän jag hade haft på mig precis alla kläder jag hade i garderoben.

Jag gick igenom allt. Hade på mig byxor som jag köpte 2001, blusar med krås, stickade koftor som borde sett sina sista dagar för sisådär fem år sedan och en sådan där ärmlös pullover som var poppis en gång i tiden. Allt. Med resultatet att det aldrig varit roligare att klä sig på morgonen.
Att gå runt i en illasittande ful tröja är faktiskt lite av en upplevelse när man alltid strävat efter att vara snygg. Det är både skrattretande och utmanande.
Och dessutom gjorde det att jag hittade gamla plagg som plötsligt blev nya favoriter.

Jag höll på i ganska exakt tre månader. Nya plagg varje dag och kom ändå inte till slutet av garderoben innan jag gav upp. Jag började inse vidden av min konsumtion och blev lite skrämd. Varför köper jag nya stickade tröjor när jag har sju liknande som redan finns i garderoben? Varför köper jag nya festklänningar när jag redan har tre stycken jag knappt använt?
När de tre månaderna hade gått gjorde jag en stor genomrensning av de kläder som var kvar. Tre stora proppfulla kassar valdes bort och kvar är fortfarande en full garderob. Skillnaden är att den nu bara är full med kläder jag gillar och kan ha.
Så nej, jag behöver inga mer kläder just nu.

Publicerad häromdagen i Ålandstidningen.

Inga kommentarer: