måndag, september 06, 2010

Facebookfundering

Det är en sak jag aldrig har fattat med Facebook. Det är varför folk tar bort vänner.
Jag menar, om man inte är ovänner eller hatar varandra (som väl typ är samma sak) så ser jag ingen anledning till det.

Jag förstår inte varför man inte kan vara vän med ”Pelle” trots att man aldrig sagt mer än hej till varandra eller varför man inte kan vara kompis med gamla klasskamrater trots att man inte setts sedan skoltiden. Det är väl ingen big deal om de råkar läsa dina statusuppdateringar eller?

Och om någon gammal klasskompis nu skulle läsa dina statusuppdateringar utan att du vill det kan du väl begränsa din profil för just den personen. Varför måste man ta bort honom eller henne helt som vän?

Fast okej, det är en sak om man vill ha Facebook endast som ett nätverk för sina närmaste och man tar bort alla, precis alla, bekantingar. Men det vet jag ingen som har gjort.

Har någon ett bra svar, eller har raderat vänner, vill jag gärna veta varför. För det här har jag undrat över länge nu. Ja, sedan jag blev raderad första gången typ.

5 kommentarer:

Sofie sa...

Jag är vän med massa gamla klasskompisar som jag typ aldrig pratar med. Spelar mig ingen roll.
Däremot har jag tagit bort två personer. Av samma anledning: De hade ingenting med mig att göra. De behövde inte veta vad jag skrev, la upp för bilder osv.

Sofie sa...

Jag är vän med massa gamla klasskompisar som jag typ aldrig pratar med. Spelar mig ingen roll.
Däremot har jag tagit bort två personer. Av samma anledning: De hade ingenting med mig att göra. De behövde inte veta vad jag skrev, la upp för bilder osv.

Matilda sa...

Okej, de hade inget med dig att göra. Det är ett argument jag faktiskt förstår.
Men om man liksom inte är ovänner eller har haft något med den personen att göra på ett tag och framförallt fortfarande hälsar på varandra på stan, varför plockar man då bort personen?
Nåja, jag tycker helt enkelt att det är lite skumt.

Jenny.S sa...

Men vadå.. får man nåt meddelande om man blir borttagen från nån då eller? Jag har inte raderat någon från min vänner lista. Skulle nog bara göra det om den gjort mig nåt illa eller så.. Tror jag..

Matilda sa...

Jenny, nej man får inget meddelande. Men helt plötsligt märker man att man inte är vän med den personen längre. Om man av någon anledning vill gå och titta på dens profil liksom.
De som plockat bort mig lider jag dock inte så jättemycket av. Det var liksom inga (så vitt jag vet, har ju inte stenkoll på hur många vänner jag har och hur många som plockar bort mig) jag umgicks med. Men jag har bara undrat varför, även om jag liksom inte ligger sömnlös och undrar vad jag gjort för fel. Haha!