Hos snygga Ironien hittade jag det jag alltid har vetat – jag är nästan ett barn. Eller ja, i alla fall skriver jag som ett. Eller FÖR ett rättare sagt.
Jag har nämligen testat läsbarheten på min blogg och kan konstatera att min blogg hamnade i kategorin ”mycket lättläst, barnböcker”.
Men det känns fint. Bättre än att hamna i kategorin ”mycket svår, byråkratsvenska”. Det är nog det värsta jag vet. Har däremot blivit en riktig jäkel på att läsa just byråkratsvenska efter mina fyra och ett halvt år på tidningen. Om ni undrade alltså.
Läsbarheten räknas ut genom hur långa meningar man skriver och hur många långa krångliga ord man använder. Tydligen skriver jag varken det ena eller andra. Gött!
Man fick dessutom veta lite nördig statistik om sin blogg. Som att jag på ingångssidan hade (innan det här inlägget skrevs) 440 meningar bildade av 3069 ord. Det är många ord det!
Antalet långa ord, över sex tecken, var 466 stycken vilket utgör 15,18 procent av alla ord. Och genomsnittslängden på meningarna var 6,98 ord. Nästan exakt som förra meningen alltså.
Så kunde man se sin ordvariation. Men den statistiken fattade jag inte särskilt mycket av. Hör bara på det här: ”… räknas ut med formeln log(types)/log(tokens)…” Jag förstår absolut ingenting.
Ordvariationsration är tydligen 86,89 procent i alla fall. Det måste väl betyda att jag varierar mitt ordförråd ganska mycket. 1071 olika ord har den registrerat.
Och så till det riktigt intressanta för en ordnörd som jag: De mest använda orden. Inte helt otippat var det vanligaste ordet ”jag”. Egotrippad som jag är. Det hade använts 114 gånger. Tvåa var ”och” som använts 101 gånger.
Det första ”riktiga ordet”, alltså inte en konjunktion eller ett pronomen eller något annat litet skitord, var ordet ”hemma” på plats 48. ”Trött” hamnade på plats 63. Det är tydligen mer förekommande än vad jag just påstod.
”Livet” på plats 67, ”pojkvännen” på plats 76, ”mat” på plats 80, ”musik” på plats 97 och ”bygget” blev nummer 100. Jag kan hålla på hur länge som helst om ni vill. Men det ska jag inte. Testa själva i stället.
2 kommentarer:
Tack för tipset. Även jag låg i barnboksklassen. Kul saker du hittar hela tiden. Ha det gott/ Milla
Visst var det kul! Och jag läser mååånga bloggar, det är så jag hittar allt. =) Ha det gött själv!
Skicka en kommentar