torsdag, maj 08, 2008

På jakt efter något att ha på mig




En kombination av dessa skulle bli min drömklänning. Den svarta med tyll är favoriten, men den finns bara i svart...

Är bjuden på flera bröllop i sommar och börjar redan få ångest över det. Flera bröllop betyder nämligen flera snygga klänningar. Jag som i typ hela mitt liv bara har ägt tre-fyra stycken.

Men jag har en dröm om hur en klänning ska se ut. Den ska vara så där romantisk som i alla romantiska komedier, ni vet när tjejen snurrar och klänningen åker ut så där luftigt och fint. Lite 20-tal ni vet. Samtidigt som den är tuff, lite modern och gärna har ett hårt uttryck. Och volanger kan den få ha, med tyll. Eller så kan det vara en puff nedtill.

Och så får den inte vara svart eller vit, eller svart-vit. Och inte gul.
Jag skulle vilja ha den i ett häftigt, snyggt mönster som inte känns alldeles för mycket 1970-tal och heller inte för tråkigt och lamt. Gärna får det vara en liten aning rosa i mönstret också så jag kan ha mina snygga rosa skor till. Men blir det för mycket rosa vill jag inte ha den.

Och så får den gärna vara med tunna axelband. Kanske helt axelbandslös. Eller kanske med ärm, om den är snygg. Inte ha en fyrkanting urringning eftersom jag inte passar i det.
Och längden på klänningen får antingen vara strax ovanför knäna eller kanske just nedanför knäna.

Och så är tyget viktig. Antingen silkigt och mjukt som flyger lätt, eller hårt och stelt som en korsett. Trikå eller linnetyg gör sig inte besvär. Det känns antingen för nedklätt eller för tantigt.

Hur som helst så går det inte att hitta en klänning som uppfyller åtminstone merparten av mina krav. I butikerna här hittar jag ingenting alls och på nätet hittar jag bara dem som har alldeles för många fel. Och hittar jag en med nästan alla rätt så finns den bara i svart.

Pust, jag blir alldeles slut. Måste man verkligen ha klänning på bröllop?

2 kommentarer:

Tesa sa...

Själv tycker jag den första klänningen är helt underbar!! Var har du hittat den! vill ha.. :D Sen håller jag med dig om det där med klänningalltså, har heller typ aldrig ägt en riktig klänning förrän nu.. Nu hänger det en underbart fin klänning i min garderob som jag inte ens betalat för själv! Å den är perfekt för bröllop, eftersom syster bestämt att jag ska ha den när jag är brudtärna i sommar!! :)

Matilda sa...

Visst är den snygg! Har hittat den på la redoute, ellos, josefssons eller haléns... Mitt minne är inte vad det borde vara.
Och det är fusk att du har din klänning klar! Är avis!