fredag, september 02, 2011

Snabbkommandon även i livet

Nej! Jag slant på tangenterna och vips hade hela texten försvunnit. Framför mig hade jag ett helt blankt dokument och fyrtiofem minuters arbete var borta. Ungefär samtidigt som jag kände paniken komma krypande kom jag på min räddning: Äpple+z. Snabbkommandot för att ångra.
Tänk vad smidigt det vore om jag alltid kunde rädda mina dåliga beslut med ett klick.
När jag i stridens hetta kastar ur mig något dumt och sårande – ångra.
När jag dricker den sista drinken på krogen vilket får mig att bli riktigt riktigt dålig – ångra.
När jag fattar det där urusla beslutet att åka genom centrala Stockholm vid femtiden på eftermiddagen – ångra.

Det finns fler snabbkommandon som skulle komma väl till pass:
När jag inte ser killen min kompis spanar på förrän han är långt borta – zooma in.
När maten jag beställer in på restaurangen är alldeles för snålt tilltagen – gör fet.
När jag sitter hemma men hellre vill vara på en fest någon annanstans – hoppa till annat fönster.
När lönen precis hamnar på kontot – upprepa händelse.
När klänningen som jag trodde var snygg känns ful och fel på kroppen – gör till italiensk stil.
När politikern pratar så fort att jag knappt hinner med att anteckna – kopiera.
När statistiken över min träning ser urusel ut – dölj.

När systersonen kramar mig och säger att han önskar att jag ska bo nära så vi kan ses varje dag – spara i minnet.
När jag råkat få en stor fet repa längs hela bilen – ta bort.
När vännerna känns alldeles för långt bort – klistra in ur minnet.
När vädret är uruselt och får mig på dåligt humör – göm alla fönster.
Och förstås: När jag får arga mejl på jobbet – byt namn.

Publicerad i Ålandstidningen.

2 kommentarer:

Tesa sa...

Ja gud vad bra det skulle vara. jag skulle vilja trycka på Delete rätt ofta faktiskt!

Matilda sa...

Ja, den skulle också vara användbar!