onsdag, september 07, 2011

Skev uppfattning om jobbet

När jag gick från jobbet i dag hade jag känslan av att det varit en dålig dag. Det kändes som att jag inte hade gjort tillräckligt och att jag hade massor släpandes efter mig. Att-göra-listan för morgondagen är lång och lämnar mig i otillfredsställelse.

När jag sedan satte mig i bilen började jag fundera vad jag egentligen hade gjort på jobbet i dag.
• Jag har skrivit ett helt nöjesuppslag, cirka 900 ords text.
• Skrivit en rak nyhetstext, cirka 300 ord.
• Varit på debatt i en timme, sedan skrivit ut vad som sades, vilket blev en sida text, cirka 650 ord, i tidningen.
• Skrivit en lättsammare text för nästa vecka, cirka 250 ord.
• Plus korrekturläst andras texter, skrivit småtexter till förstasidan, uppdaterat webben och skrivit bildtexter.

Sammanfattningsvis bra mycket mer än en "normal" journalist i Sverige gör på en dag.
Ibland är det bra att påminna sig om det.

Ps. Och för att förtydliga. När jag räknat upp vad jag gjort i dag konstaterade jag att det inte alls var lite. Jag hade bara selektivt minne när jag såg hur mycket jag hade kvar att göra i morgon.

2 kommentarer:

Hanna sa...

Du är grym!

Matilda sa...

Puss!