onsdag, december 03, 2008

Det är stressigt nu innan jul

Man ska pynta, byta gardiner, stryka julduken som ska på bordet, köpa skinka som ska kokas och griljeras innan det är dags att bjuda familjen på middag i det snyggt inredda hemmet där man ska hinna dammsuga och skura toaletten med miljövänligt skurmedel som visar att man är miljömedveten precis som man vill visa med de hemmagjorda julkorten som man skickar till alla som man inte har hunnit tänka ut de allra bästa julklapparna till som i sin tur ska slås in i fantasifulla paket medan man lyssnar på den senaste musiken så man kan vara med i snacket och så måste man hinna läsa ut den intellektuella boken som kollegan rekommenderat medan man ligger i badet och tar hand om sig själv genom att använda inpackning så man slipper få skäll från frisören, raka benen, smörja in sig och för guds skull inte glömma fötterna eller sambon som man ska hinna dricka vin och snacka skit med och hinna ge minst tre kramar om dagen trots att husdjuren ska rastas och ges mat och kelas med och så får man inte glömma att byta sanden i kattlådan innan den börjar lukta så att vännerna klagar när man försöker bjuda dem på glögg medan man med andra handen försöker komma i håg att panta alla flaskor och kompostera resterna från maten som man för egen hand helt från grunden lagat med ekologiska råvaror som man omsorgsfullt väljer ut när man handlar då man tvingar sig själv att gå förbi chipsen eftersom figuren ska hålla under hela julen så man försöker klämma in åtminstone en promenad tidigt på morgonen innan jobbet så man är pigg och fräsch att sätta tänderna i vilket arbete som helst och man ska vara kreativ och ha inspiration till att göra det lilla extra så att man kanske kan få högre lön så man kan köpa sig den snygga klänningen man sett i affären som visar att man hänger med i modet och inte bara handlar kläder på postorder som för den delen kräver de där finskakunskaperna som man vet att man borde ha och funderar på att gå en kurs på Medis men som man konstaterat att man inte har någon tid till.

Och mitt i allt det här ska man hinna andas också.

Publicerad 1.12. Skriven i affekt, nästan utan att andas.

3 kommentarer:

mamaMill sa...

oj jessus!! :D

Anonym sa...

TACK Matilda!!!
Du fick mig att le för första gången idag, tror jag!!!

...även om texten i sig är vansinnigt deprimerande så lyckas du - återigen - fånga "det där", få det på pränt och få mig att le från öra till öra!!!

(Kan ju tillägga att jag inte tagit mig tid att läsa tidningen på flera dagar...;-) Är liksom mitt uppe i det där du skriver om...!!)

KRAAAAM PÅ DEJ

Matilda sa...

Mille: Jag vet. Herregud. Men jag har ju tagit i lite. Jag har inget badkar och går inte på promenad innan jobbet. =)

Erica: Tur att man kan glädja någon med sin misär. Ha!
Syftet är ju faktiskt att underhålla.