söndag, april 20, 2008

Hunden bet en liten tjej

Usch. Det är lätt att vara moraltant och säga att "så ska jag göra om det inträffar" innan man har varit med om det.
Jag och pojkvännen har alltid fördömt de som har hundar som mitt i allt biter människor. Har sagt att så fort de biter ska de tas bort.

Ännu värre blev det när en stor gråhund utan förvarning hoppade på pojkvännen vilket ledde till att han fick äta skitstark penicillin och sy flera stygn i armen. Då blev vi ännu mer rasande mot hundägare som har kvar sina bitande hundar.

Men nu har det hänt oss. Lilla hunden var hos svärmor i helgen och utan synbar anledning bet hon en sjuårig tjej i kinden. Det blev ett så stort sår vid läppen att det blödde. Hunden bet!

Till saken hör att hon är en liten tax, är snart nio år gammal och har aldrig någonsin bitit en människa. Någon gång har hon markerat då hon har kännt sig trängd, men aldrig bitit.

Enligt svärmor ska hunden varit jätteglad och lekt med samma flicka bara några minuter tidigare. Ingen vet riktigt hur det gick till. Hunden bet när flickan satte sig ned på golvet. Svärmor misstänkte att flickan i misstag hade råkat sätta sig på hunden eftersom hon skällde till precis som om hon fått ont. Men trots det ska hunden inte bita.

Så vad gör man nu? Hunden har ju gjort fel. Ska vi ta bort henne nu? Eller ska hon få en chans till? Och om hon då får en chans till - tänk om hon biter någon annan och skadan blir värre än för flickan. Om det ändå fanns ett enkelt svar.

Hunden är ju egentligen väldigt snäll. Jag kan inte för min värld förstå vad som gjorde att hon bet. Har hon blivit så gammal att hon börjar bli senil och tappa greppet?
Åh. Usch. Jag vill inte vara med om det här.

5 kommentarer:

Nilla nill@hotmail.se sa...

Nej men USCH vad jobbigt! Gud vilken jobbig sits... Svårt att säga vare sig bu eller bä, men nog tycker jag att det låter som en olyckshändelse. Eftersom ingen har sett så tycker jag att du får ge vovven din en chans till. Förhoppningsvis var det bara en engångsföreteelse. Det är vad jag tror. Ha henne kvar och håll ett extra öga bara! =)

mamaMill sa...

Ja, det är ju lite knepit. Jag skulle dock inte ta bort min egen om jag var i samma sits.

Matilda sa...

Pernilla: Man får väl hoppas att det bara var en engångshändelse. Usch! Men man kanske ska ge henne en chans till. Vi vet ju inte vad som hände.

Camilla: Visst är det knepigt!

Tesa sa...

Nä ni får inte ta bort henne! tror aldrig jag träffat en snällare hund än henne faktiskt.. klart ni måste ge henne en extra chans.. Hon är ju inte argsint eller så annars, så det måste ju ha varit en olyckshändelse bara..

Matilda sa...

Tesa: Hon ska få en andra chans. Att hon gjorde som hon gjorde har fått en förklaring.