onsdag, maj 09, 2007

Är jag dum eller är han?

Fick en mycket dum fråga i går.
Var på 50-årskaffe hos en bekant i går där jag började prata med en man i samma ålder som födelsedagsbarnet.
Han visste att jag jobbade som reporter på tidningen och påpekade mycket riktigt att han hade sett mig i spalterna någon gång när jag hade skrivit en krönika.

Okej, tänkte jag. Alltid blir man igenkänd för de dumma krönikorna, aldrig för det djupa intressanta reportaget man gjort.
Efter en stunds tystnad från mannen såg han frågande på mig igen:
”Jobbar du heltid på tidningen?”
”Ja”, svarade jag.

”Men hur kan du jobba heltid när du bara skriver en krönika då och då?”


Tystnad.


Eh... Är det jag som är dum och tar för givet att alla vet vad en reporter gör (det vill säga skriver ARTIKLAR) eller är det han som är ovanligt dum?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha!

Ja du Matilda, svara på frågan nu *tittar på dig allvarligt*
Vad gör ni på dagarna eg? För en krönika nu o då borde ju inte ta så läng tid att knåpa ihop... ;)

Matilda sa...

terez: Man undrar ju som sagt. Vad gör jag egentligen på dagarna? Troligtvis funderar på den där krönikan jag ska ha om en månad eller så...