fredag, april 06, 2007

Dödsbud

Hon är död. Ligger på botten av Medelhavet.
Där har jag sprungit många hundra meter. Jag har dammsugit mattorna som täcker precis hela henne otaliga gånger. Mässingsledstängerna har fått minst tio tubar putsmedel från mig.
Nu är allt borta. Ingen mäss, ingen konferens, ingen nattklubb, ingen restaurang med mat god att döda för.
Gamla Östersjöfartyget Birka Princess, även känt som Freja i Rederiet har sjunkit.
Hon är död. Snyft. Tur att minnena från min tid där finns kvar.


Uppdatering: Hon är också död. Författaren Maria Gripe avled igår, 83 år gammal. "Skuggan över stenbänkens" skapare, i stort sett världens bästa barnbok. Snyft.

5 kommentarer:

Anonym sa...

För att inte nämna Tordyveln flyger i skymningen, Agnes Cecilia - en sällsam historia, Skuggan över stenbänken mfl.. Bland favoriterna när jag var yngre och som var lika bra när jag läste dom igen för några år sedan =/

mamaMill sa...

snacka om att jag är allmänbildad då.. va princess freja? och vikken stenbänk? :P

Matilda sa...

Terez: Jo, man kan nämna hur många böcker som helst som har påverkat ens barndom. Har inte läst om några, men har bestämt mig för att göra det snarast.
Dramaqueen: Äsch, man kan inte veta allt. Princess är Freja och skuggan över stenbänken visades som tv-serie när jag var riktigt liten. Och då va du ännu mindre =)

Jansson sa...

Nå, int va hon så liten när Rederiet gick på tv eftersom jag också minns det och jag är ju hennes "lammkött" haha :D Tror nog mest det handlar om dåligt minne, eller ren ignorans :) Men jo, lite konstigt att princess skönk... Lika som dig så har man vart ombord det fartyget åtskilliga gånger, både städat, plockat disk, serverat mat och fyllt gästerna till bredden med alkohol! Och alla resor man gjort med den utöver arbete ombord sen man var cirka 7 år gammal. Man får väl vara glad att den inte skönk medans man själv vart ombord, men sen tror jag ju inte det handlade om fartyget när den skönk, utan snarare dom som körde henne!

Matilda sa...

Roteca: Hahaha! Jag kanske skrev konstigt, men jag menade att "Skuggan över stenbänken" var på tv när jag var riktigt liten, inte rederiet... Det borde hon nog komma ihåg! Hahaha!
Och förresten är jag också glad att jag inte var ombord när den sjönk! =)