måndag, januari 31, 2011

Resan del 12 – Kuala Lumpur

Jag gillar Kuala Lumpur. Gillar jättemycket till och med. Massor med höghus och lampor och lukter. Det här gjorde vi där:
Vi bodde centralt och bra och kunde ta bara några steg för att se vad som länge var världens högsta byggnader: Petronas Twin Towers.
Photobucket
Lite längre bort låg stora shopping- och restauranggator fulla med folk, liv och rörelse.
Photobucket
Nästa dag gjorde vi stan. Vi kollade på alla spegelblanka byggnader.
Photobucket
Speglade oss lite.
Photobucket
Och tittade på tvillingtornen. De var grymt höga.
Photobucket
Jag gillades dess struktur.
Photobucket
Sen gick vi till nästa höga torn: KL Tower, som i och med att det ligger på en kulle faktiskt blir högre över havet än tvillingtornen.
Photobucket
Allra högst upp är det radiosändningsutrustning, men på våningen nedanför ligger en snurrande restaurang där vi hade bokat bord för lunch. Oh my vilken mat! Och oh my vilken utsikt!
Photobucket
Så såg vi tvillingtornen där uppifrån också.
Photobucket
Mätta i magen gick vi vidare. Jag blev helt frälst i Malaysias rörliga gröna gubbar som sprang fortare och fortare ju närmare rött det blev.
Photobucket
Vi gick till China town där höghusen byttes ut mot färggranna små gamla hus. En del fina, en del riktigt risiga.
Photobucket
Där var lukterna om möjligt än mer intensiva. Avlopp, färska frukter, avgaser, rutten död och blommor i en enda salig blandning. Och så kunde man köpa i stort sett allt. Som torkade tjocka svarta larver eller vad det nu var.
Photobucket
Och som avslutning var vi ju tvungna att prova på något konstigt: Groda. Smakade som kyckling ungefär. Ganska gott till och med.
Photobucket

2 kommentarer:

Erica sa...

Alltså Matilda. Jag visste att ni är ganska duktiga på att smaka nya rätter och smaker och sånt. Men GRODA?!?!? Det äter man inte... Grodor undviker man i vilket tillstånd de än befinner sig i. Därför att de är äckliga!
Jag får kalla kårar i hela kroppen av att ens tänka på de små kräken.
Men så är ju grodor/paddor och maskar det enda i djurväg som jag på riktigt får nippran av...;-)

Matilda sa...

Haha! Jag erkänner att jag heller inte är särskilt förtjust i dem levande, men kokta med vårlök är en annan femma.