tisdag, januari 25, 2011

Dagens språklektion

Enda = som är unikt och endast förekommer i ett exemplar.
Ända = rumpa eller änden på till exempel ett snöre. Understryker också riktning eller rörelse: ända hit, ända sedan ...

Endast = inte mer eller fler än, inte i annat fall än, inget annat än.
Ändast = Obs! Det existerar INTE ett sådant ord.

Liten regel: Enda används när det gäller antal, ända används när det är något som har en början och/eller ett slut, eller om du pratar om den ändan du sitter på.

Se nu för fan till att lära er detta så jag slipper störa mig när jag slösurfar. Tack på förhand.

7 kommentarer:

Frippe sa...

Men alltså, om det går omkring en massa snygga brudar på en sandstrand så är väl ändå tjejen med snyggaste baken ändast av alla. Eller?

Matilda sa...

Ja, okej då. Då skulle man kunna säga så, men annars ALDRIG.
Samma gäller ju männen förstås. Den med störst paket är korvast. Typ.

Fox sa...

Haha!
Mitt irritationsmoment är då folk använder "de" och "dem" lite sådär på måfå. "Dem gick på stan" eller "jag gillar de". Lär er skillnaden eller använd "dom" rakt igenom, tacksåmycket.
(Själv använder jag alla tre i en salig blandning, men jag försöker åtminstone se till att använda rätt ord i rätt sammanhang)

Matilda sa...

Ja, det kan också vara lite störande, men jag bryr mig inte så mycket om just det. Samma som med särskrivningar. De stör lite, men jag lägger ingen energi åt det.
Ändast stör jag mig däremot på.

inte skyldig sa...

Hehe. Korvast. Hehe.

Jag stör mig på allt som nämns ovan. Stör mig även på när folk skriver att de spenderade dagen med att bla bla bla, istället för tillbringade. Man spenderar pengar. Inte tid. Och det finns många fler where that came from.

Linn sa...

Word!

Matilda sa...

Inte skyldig: Spenderade alltså. Hmm, jag tror till och med att jag har skrivit så någon gång. Skärpning utlovas!

Linn: Gött att vi är fler.