fredag, januari 28, 2011

Facebook–n00b

Jag hänger ganska mycket på Facebook. Eller ta bort ganska, förresten. På jobbet har jag blivit lite av en Facebookexpert och folk frågar mig om dittan och dattan. Och allt som oftast kan jag hjälpa och vet hur man ska göra. Har också fått uppgiften att ha hand om tidningens Facebookkonto tillsammans med en kollega.
Med andra ord: Jag kan Facebook.

Men nu är jag nollställd. Jag har fått en puff. En puff från en människa som jag så vitt jag vet aldrig har pratat med. Vad betyder det?
Jag minns bara att man puffade sina kompisar på skoj 2007, men nu?

Personen bor på Åland, vilket innebär att vi mycket väl på fyllan och villan snackat någon gång. Vi har många gemensamma vänner, vilket också kan tyda på det (om det inte bara innebär att Åland är litet). Men trots det vet jag inte vem personen är och hur jag ska tolka det.

Jag har tänkt ut några tänkbara tolkningar:
Personen vill bara säga Hej! Minns du mig?
Personen vill meddela någonting viktigt.
Personen vill ligga.
Personen vill bli vän på Facebook men vågar inte fråga.
Personen brukar puffa random folk.

Fast ärligt talat har jag inte en susning. Vad vill man när man puffar på Facebook?

Uppdatering: Och just ja. Ska jag puffa tillbaka?

5 kommentarer:

Fox sa...

En puff, dom finns kvar då med andra ord? Spännande.Och jag har inte en aning om hur man ska tolka det. Alternativ 1 eller 4 känns mest logiska för mig, dock. Eller 3då, förvisso. Hur man nu tänker om man tror att en puff ska leda till ett ligg. FB:s motsvarighet till att bjuda på drink anonymt på krogen?

Bondhustrun sa...

Haha, det var just ordet "puff" som fick mig att behålla engelska som språk på FB!

Men jag undrar lite samma, jag fick en vänförfrågan av en amerikan i Minnesota häromdagen. I sextioårsåldern! Och jag undrar hur det gick till - man kan ju inte planlöst klicka omkring på folk på samma sätt som på tex Lunarstorm, utan det måste vara att han har råkat trycka fel? Eller skickat ut till alla sina mailkontakter och där råkar jag finnas med eftersom han har stavat fel, eller nåt?

Jag kollade om vi har något gemensamt, nån vän eller så - men nej, bara Johnny Cash som idol....

Tänkte ignora men sen tänkte jag "hm, det kanske är bra med amerikanska vänner?". Jag tror att jag tänker maila honom av ren nyfikenhet och fråga what's the dealio.

anna sa...

Puffa = ligga. Så är det bara.

anna sa...

puffa = vilja ligga ska jag kanske säga, för tydlighetens skull.

Matilda sa...

Fox: Ja de finns tydligen kvar. Jag märkte puffen plötsligt i går kväll.
Det troliga skulle ju vara att det var som ett hej, men när jag inte vet vem människan är!

Bondhustrun: Haha, jag tycker puff är så löjligt att det blir roligt.
Sextioåringar från Minnesota får mig att dra öronen åt mig. Jag tror garanterat han vill ligga! Lammkött från Sverige är säkert ett hårt byte!

Anna: Hahaha. Är det så? Är du riktigt säker på det? Då ska jag INTE puffa tillbaka i alla fall.