tisdag, januari 25, 2011

En del jävla helvete och lite kärlek på det

Ibland blir jag frustrerad över att jag inte kan skriva det jag vill skriva. Ibland är jag lättad över att jag inte behöver berätta allt. Ibland säger jag för mycket. Ibland säger jag för lite.
Oavsett hamnar jag nästan alltid i ett tillstånd av icketillfredsställelse. Och gör inte jag det är någon annan otillfredsställd med det jag skrivit eller inte skrivit.

Och det är skitjobbigt. Det är skitjobbigt att behöva väga orden ibland när andra i min omgivning är inblandade. Det är skitjobbigt att undanhålla information som ligger precis under huden i fingrarna och vill komma ut så fort jag vidrör tangenterna. Men det är också skitjobbigt att möta ögonen på någon som är besviken på mig för det jag skrivit.

Det är ett jävla helvete att skriva så att saker inte misstolkas/övertolkas/eller bara helt enkelt tolkas på något vis. Det är ett aber att skriva något som kräver en tolkning, på ett sätt som alla förstår.

Det är ett jävla helvete att handskas med kommentarer som gör ont i hjärtat när man läser dem. Det är ett jävla helvete att inte ta åt sig och skaka av sig skiten. Det är ett jävla helvete att behöva försvara sig, trots att man inte gjort fel. Eller förklara sig när man faktiskt har gjort fel. Och det är ett jävla helvete att argumentera för sina åsikter när man ifrågasätts anonymt.

Men trots allt jävla helvete och allt skitjobbigt och alla aber och känslor av otillfredsställelse så älskar jag det. Jag skulle inte byta ut bloggandet mot något annat intresse. Ibland önskar jag bara lite mer förståelse.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Förlåt, det var verkligen inte meningen att göra dig upprörd. Jag var för hastig på tangenterna och skäms såhär efteråt när jag läser min kommentar... Jag läste vad "romantikern" hade kommenterat och hade väl också hoppats på en bild, min kommentar var endast meningen som en tanke inte i skrift. Förlåt igen.

Matilda sa...

Jag tycker helst att den inte ens hade varit menad som en tanke. Men vad andra tänker jag jag inte råda över.
Men tack för ursäkten! Det värmer.

Anonym sa...

Jag är i alla fall imponerad över hur bra du fixar det! Du lyckas skriva intressant utan att lämna ut hela ditt privatliv:)

Fia sa...

Hmmmmmmmmm.............om man skulle veta vad "FAN" som rör sig i folks huvud igentligen!

LÄGG AV och kommentera anonymt!
Våga stå för vem du är!!!!!

Matilda sa...

Anonym: Tack hörru! Det var snällt sagt.
Fia: Ja, just den anonyma ovan är väl okej, men det är så tråkigt när anonyma skriver saker man blir ledsen av.

Anonym sa...

Skulle inte spela ngn roll om jag skrev mitt namn eller ej, har ingen aning om vem du/ni är.

Alla tänker vi väl ngt när vi läser blogginlägg, ibland kommenterar man om man blir glad, upprörd eller som den här gången då jag inte tänkte efter före och ärligt ångrar mig.

Jag tänkte tankar som att du kanske blev "tagen på sängen" av frieriet, kanske du frågat förut men fått nobben.. ja inte vet jag. Det jag vet är att livet är komplicerat, man vet aldrig vad andra varit med om. Och det var väl ungefär så mina tankar gick.

Grattis till förlovningen iaf. Jag hoppas du hittat dina drömmars man och känner dig lycklig. Du verkar vara en rar tjej och förtjänar det säkert.

Matilda sa...

Tack för att du förklarar hur du tänkt. Det känns bättre för mig då. Jag kanske hade kunnat undvika sådana där tankar också om jag hade svarat lite vettigare på de frågor anonyma och den som kallade sig romantikern har ställt om förlovningen. Men jag tyckte det bara kändes som nyfiket snokande och blev lite provocerad av det. Skulle jag på en gång skrivit orsaken till varför jag inte ville skriva om det skulle det aldrig uppstått oklarheter heller.
Det är lätt att vara efterklok, både från min och din sida.

Hoppas du fortsätter läsa i alla fall, och även om jag inte vet vem du är känns det roligare att veta att du är just du och inte bara en av alla anonyma. Ifall du fattar mitt resonemang. Ett namn blir mer personligt även om jag inte vet vem du är.

Och tack för gratulationerna. Jag är glad och hoppas jag förtjänar det. Haha.