fredag, januari 09, 2009

Spara spara spara

Jag är urfattig just nu. Kan inte förstå det med tanke på att jag knappt köpte några julklappar i december och dessutom fick en liten extra slant i skatteåterbäring. Allt tyder alltså på att jag lyckats slarva bort pengarna på en massa skit. Som vanligt.

I alla fall måste jag ta till sparåtgärder för att överleva månaden.
• Det innebär inga klädköp på nätet. Och med inga, menar jag inga. Inte ”bara två plagg” eller något annat som jag helst skulle vilja få det till.

• Matlådor med till jobbet. Alla dagar. Inga dyra luncher ute på stan eller dyra hämtpizzor.
• Inga krogbesök och inga fina flaskor vin som jag tror att jag måste ha. Jag har en stackars tetra här hemma som jag får nöja mig med helt enkelt.

• Inga impulsiva inköp. Inga reakläder, inga skivor, inga hushållsprylar. Inte ens om jag ramlar över dem.
• Budgetmat hemma. Ingen oxfilé och dyra räkor. Inte för att jag äter det så ofta men. I stället blir det fiskbullar på burk. Makaroner och bacon. Soppa.

Och klarar jag av att spara. Snåla som fan och bara ha räkningar som utgifter kommer jag att kunna ha råd att åka hemhem i slutet av månaden. Då kommer jag att för första gången på flera år kunna gå ut med mina älskade vänner.
Det borde vara peppning nog.


Ps. Det är här mitt 999:e inlägg. Häftigt va?

3 kommentarer:

Nilla nill@hotmail.se sa...

Januari sucks. Men helt klart värt att snåla om det betyder värmland sen! Jag vill också!

malin sa...

Jag köpte en 40" Sony i går. Det blev inte alls en av de allra billigaste. Fan att jag ska vara en sådan sucker för teknik och märken.
Och grattis till dina 1000 inlägg!

Matilda sa...

Nilla: Kom med vetja. Tar tåget den 22:e. Finns säkert biljetter kvar.

Malin: Åh. Jag vill också. Men med mitt ekande bankkonto får jag bara drömma om det.
Och tack. Känns stort. Eller nåt. =)