tisdag, januari 20, 2009

Dålig på att komma ihåg namn

För typ två veckor sedan addade en man mig på Facebook. Han verkar vara i 40-årsåldern och bor på samma plats som mig. Inte i samma kommun, men i närheten.

Eftersom jag inte har en blekaste om vem mannen var svarade jag inte på hans vänförfrågan. Lät den ligga bara.
Frågade mina arbetskamrater om de visste vem mannen var. Om de visste om jag hade intervjuat honom eller på något annat vis varit i kontakt med honom. Men de visste lika lite som jag.

Efter några dagar gick jag in på hans sida. Vi hade två vänner gemensamt. Två vänner som jag dessutom inte umgås med särskilt mycket. Försökte komma ihåg om jag träffat mannen tillsammans med dem någon gång. Det ringde inga klockor.

Så för att få reda på mera beslutade jag mig att acceptera vänförfrågan från mannen. Tänkte att han kanske skulle säga: ”Hej, minns du mig från ... varfritt ställe”. Eller ge mig något tecken på vem han är.

Men ingenting. Han uppdaterar sin status och det känns nästan som jag tjuvläser den. Jag vet ju inte vem människan är.
Så. Vad tror ni? Är det jag som har ett urdåligt minne eller addade han mig felaktigt? Eller kände han bara igen mitt namn från tidningen?
Jag blir inte klok på det här. Vem är han?!

4 kommentarer:

malin sa...

Jamen han känner jag! (Om jag luskat rätt på vem du menar, BH.) Eller känner och känner. Men i alla fall hjälper det dej säkert föga hur er kontakt uppstått :) Han frilansade på min blaska en gång i världen.

Matilda sa...

Malin: Fick precis samma svar av KÖ här bredvid. Men jag kan inte minnas att jag stött på honom i något jobb heller.
Kanske han stött på mig (förstå undermeningen)? Eller stöter?
Men det står ju å andra sidan att jag ”är i ett förhållande”.
Blir fortfarande inte klok.

Anonym sa...

Men antagligen känner du ju inte den här människan alls, då borde du ha kommit på vem han är vid det här laget. Eller åtminstone känna igen honom medan hjärnan arbetar fram vem det är! Jag skulle inte kalla det dålig på att komma på namn om man inte känner igen människan alls. /En anonym läsare som gillar din blogg

Matilda sa...

Anonym: Haha! Så är det ju säkert. Jag tycker också att jag borde börjat ana vem han är annars.
Men å andra sidan är jag skitdålig på namn, även om det kanske inte var så just i det här fallet.
Och tack förresten. Kul att du läser! Kommentera gärna mera. =)