tisdag, september 22, 2009

Ingen ensam pappa söker?

Jag är för jämställdhet. Åt bägge hållen alltså.
Till exempel tycker jag att det är vansinnigt att samma kvinnor kan oja över att de får mindre betalt än männen och samtidigt ta för givet att killen ska hålla upp dörren och betala middagen på första dejten.
Eller förvänta sig tjejtaxa i taxin. Eller att få komma in på krogen när de är yngre än vad männen är.
Jämställdhet ska fungera åt bägge håll som sagt.

Därför blir jag väldigt arg över att TV3 helt utan skrupler visar de mest förnedrande grejerna i deras succéprogram Ensam mamma söker. Där råder ingen jämställdhet alls.
De tre kvinnorna som söker en varsin man ser helt klart männen som deltar som objekt. De pratar bara om männens kroppar, hittar på aktiviteter där de får se så mycket naket som möjligt och klämmer på killarnas rumpor helt ogenerat. ”Plocka upp alla golfbollar nu killar så jag får se era rumpor!” ”Ställ er på rad så ska jag ha ett blindtest där jag gissar vems rumpa som tillhör vem!”
Och det kryper i hela mig.

Okej, de här männen kanske visste att de skulle bli objektifierade när de sökte till programmet, det är ju trots allt ett dejtingprogram. Men det här är att gå för långt.
Skulle det vara motsatta roller, att en man bad sex kvinnor böja sig ner och plocka bollar så att han kunde spana in deras rumpor, är jag övertygad om att det skulle bli ramaskri. Det skulle bli stora rubriker i de svenska kvällstidningarna och programmet skulle tvingas redigeras om. Alla skulle rasa över det förnedrande kvinnorna tvingades göra för att falla mannen i smaken.
Och med det kan man konstatera att det aldrig lär bli något Ensam pappa söker.

11 kommentarer:

mamaMill sa...

Så sant, haha! För övrigt tycker jag det är ett skitprogram, på många sätt i övrigt.

Matilda sa...

Jepp. Skit var ordet.

egoistiska egon sa...

Det här kan appliceras rakt av på mina känslor kring Ladies Night. Blir äcklad. På riktigt.

Matilda.N sa...

så där har jag tänkt också, aldrig att det sku "tillåtas" att killar sku få känna på tjejernas rumpor så där inte.

En besserwisser? sa...

Jag håller helt och fullt med! Men en liten detalj jag reagerar på är att du säger att du är för jämställdhet åt båda hållen. Jag menar att man inte vara för jämställdhet för bara ett kön, för då är det per automatik inte jämställt. Hänger du med i resonemnaget?

Erica sa...

Detta är så jäkla bra skrivet, så det är inte klokt, helt enkelt!!

Finns för övrigt ganska mycket liknande situationer när man kommer in på det där med jämställdhet....:-(

Linda.E sa...

Yes! Blev lycklig när jag läste din spalt imorse. Så satans idiotiskt när folk inte tänker så långt!!

Johanna sa...

I ärlighetens namn så är det den lilla blonda mamman (med fyra barn) som står för rumpklämmandet och det värsta objektifierandet. Men brunettmamman är inte mycket bättre; när hon fick frågan vad hon saknade mest från ett förhållande svarade hon att det vore skönt med någon som tog hand om alla sladdar. Hallå?!
Fast killarna är lika vidriga. En av brunettmammans killar (han som är bartender) ville ha en tjej så någon kunde se till att ha fick i sig ordentlig mat. Dessutom behöve han någon som kunde inreda hans hem.

Jag fattar inte varför de här retardsen inte bara skaffar hemhjälp? Det verkar ju främst vara det de saknar, inte kärlek.

Matilda sa...

Besserwisser: Du har så rätt. Jag var onödigt övertydlig när jag skrev att det var åt båda hållen. Syftade egentligen mest på att debatten mest är inriktad på att kvinnor ska få det mer jämställt.
För jämställdhet är ju just precis vad ordet betyder.

Erica: Tack! Finns många dumma situationer, ja. Som att killar har högre bilförsäkring bara för att de är just killar.

Linda: Haha, blev du?! Idiotiskt verkligen!

Johanna: Haha! Ensam mamma söker hemhjälp? Nästa ”succéprogram”?

Det är mest hon blonda ja, men även hon andra blonda pratar en massa rumpor. Hon hade för övrigt störda åsikter om kvinnligt och manligt tycker jag.
Och ja, killarna är lika hemska de med.
Kanske man bara helt enkelt kan konstatera att programmet är skit. Ur jämställdhetssynvinkel och ur underhållningssynvinkel.

Johanna sa...

Jag försöker verkligen följa det för att kunna hänga med i diskussionerna runt lunchbordet, men det. är. ju. så. hjärndött.
Jag blir mest rädd över hur dåligt ställt det är med jämlikhetstänket ute i landet. Kvinnorna och männen som är med är ju "vanligt folk". De där kvinnorna är ju typ bara en generation över vår egen dessutom. Om de resonerar på det viset som de gör så kommer vi aldrig, aldrig, aldrig kunna åstadkomma någon förändring. Så på sätt och vis är "Ensam mamma söker" ett betydligt mer skrämmande program än "Mannen under trappan".

Matilda sa...

Matilda N: Såg att jag glömde svara dig förut. Man skulle ALDRIG tillåta det beteendet hos en kille.

Johanna: Jag försöker inte hänga med men ser fragment av det då och då. Finns inte så mycket annat att titta på på söndagar (eller när det nu sänds).
Visst är det skrämmande att de är ”vanligt folk” men jag har fortfarande tron på mänskligheten. Tillsammans ska vi kämpa mot dårskapet! =)