torsdag, september 10, 2009

Aids ist ein Massenmörder

Har ni sett den här reklamen mot aids?
Det är gjord av den tyska reklambyrån das comitee och har väckt stor debatt. Den finns till exempel inte på youtube längre på grund av att den är extremt kontroversiell.

Själv älskar jag den. Inte för innehållets skull utan för nytänkandet och viljan att provocera. Det är sånt som får mig att vilja syssla med reklam.

Sen om den uppfattas diskriminerande och stigmatiserande är en annan femma och en diskussion jag inte känner för att ha just nu.

3 kommentarer:

Linda.E sa...

Jag gillade den också. Den fick i alla fall mig att hajja till när ansiktet visades. En reklam en minns och det är ju poängen! :)

Anonym sa...

Shit. Den var ju bra! Men otäck... Den sade väldigt mycket med väldigt "enkla" medel, tycker jag.
Tänkvärt!

Matilda sa...

Linda: Det är ju just det som är poängen. Provocera och bli ihågkommen.

Anonym: Precis. Det är ju så en bra reklam ska vara. Inte övertydlig ”skriva på näsan”-aktig utan tydlig på ett bra sätt.