onsdag, juli 09, 2008

Läs- och skrivsugen

Surfade runt på bloggar och hittade den här listan på böcker man måste ha läst innan man dör. Den engelska versionen av listan.
Kan konstatera att jag behöver läsa mer men också att jag läst några av klassikerna i alla fall.

• To Kill a Mockingbird by Harper Lee
• The Bible Well - måste jag väl säga att jag nästan gjort.
• The Lord of the Rings Trilogy by JRR Tolkien – har läst dem.
• 1984 by George Orwell - har den i alla fall i bokhyllan.
• A Christmas Carol by Charles Dickens - läste den redan som liten.
• Jane Eyre by Charlotte Bronte
• Pride and Prejudice by Jane Austen - har jag läst i tonåren.
• All Quite on the Western Front by E M Remarque
• His Dark Materials Trilogy by Phillip Pullman
• Birdsong by Sebastian Faulks
• The Grapes of Wrath by John Steinbeck - har inte läst just denna men andra böcker av honom.
• The Lord of the Flies by William Golding - har läst den. På engelska till och med.
• The Curious Incident of the Dog in the Night-time by Mark Haddon
• Tess of the D'urbevilles by Thomas Hardy
• Winnie the Pooh by AA Milne - har läst den som barn.
• Wuthering Heights by Emily Bronte
• The Wind in the Willows by Kenneth Graham
• Gone With the Wind by Margaret Mitchell
• Great Expectations by Charles Dickens
• The Time Traveller's Wife by Audrey Niffenegger
• The Lovely Bones by Alice Sebold
• The Prophet by Khalil Gibran
• David Copperfield by Charles Dickens
• The Alchemist by Paulo Coelho - har jag läst. Jättebra för övrigt.
• The Master and Margarita by Mikhail Bulgakov
• Life of Pi by Yann Martel
• Middlemarch by George Eliot
• The Poisonwood Bible by Barbara Kingsolver
• A Clockwork Orange by Anthony Burgess
• A Day in the Life of Ivan Denisovich by Alexander Solzenhitsyn

Sju av 30 vid 27-årsålder. Helt okej.
Är dock väldigt lässugen just nu. Vill läsa något som betyder något. Alternativt skriva något som betyder något. Men har inte inspiration till något av det egentligen.

Inga kommentarer: