söndag, januari 13, 2008

Vad menar hon egentligen?


Lalehs nya låt Snö är jättevacker. Theme song till nya Arn-filmen, och det märks. Den är så där filmiskt pampig med stråkar och grejer.
Dessutom passar hennes röst utmärkt till musiken. Det låter som folkmusik från förr på något vis. Det är hur härligt som helst.

Men trots att låten är underbar fattar jag ingenting. Vad sjunger hon om egentligen? Vad menar hon riktigt? Kan någon förklara för mig?

Snö.
När staden snöat över och gården blivit vit, då vet du att jag drömmer jag drömmer mig hit.
När allt snöat över och gården blivit kall, då vet du att jag drömmer för det är snö, snö, som moln överallt.
Då vet du att jag finns, att jag finns kvar hos dig, trots att vi alltid springer är jag där du vill ha mig.
Om du inte hör mig, om du inte gör så ska jag sjunga för dig så högt så du hör.
Jag älskar dig, så högt som jag når.
Hur stor tror du att längtan kan växa. Om vi är fria.
Hur länge tror du?
Som man har gömt, jag som man har gömt.
Men jag har inte glömt dig.
Och hungern den sitter i rösten och inte i magen.
I rösten, därför är vi tysta om saken.
Så högt som jag når.
Jag älskar dig, det är så.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har läst alla böcker och sett filmen och det jag tror hon sjunger om är att det inte spelar någon roll att de kommer vara ifrån varandra i 20 år. Deras kärlek kommer överleva det och det kommer växa ännu mera när de möts igen. Snön ska väl representera det unika i varje snöflinga. Som deras kärlek är, unik.
Eller vad vet jag...Man kan ju spekulera en massa... :D

Matilda sa...

Petra: Okej. Ganska självklart när du säger det. Men har man inte läst boken eller sett filmen är texten onekligen svår att förstå. Den ger verkligen utrymme för fri tolkning.

Anonym sa...

Ja, och visst är det det som är det underbara med musik. Exakt samma låt har två olika innebörder för 2 olika människor.

Hur gick det med msn förresten? Fick du bort skiten?

Matilda sa...

petra: Jag tror jag fick bort det! Thank God!