lördag, januari 19, 2008

Ännu mera tjihoo

Har haft den värsta natten på evigheter. Känns som om jag inte har sovit något alls.
För det första kunde jag inte somna i går kväll. Låg och snurrade och snurrade och snurrade. Gjorde avslappningsövningar för att få min fiolsträngsspända-kropp att slappna av. Hjälpte inte. Hade en extrem spänning i skallen, från pannan ner över näsan, som bara inte gick att få bort hur mycket jag än försökte.

Till slut slumrade jag till i alla fall. Fem minuter senare vaknar jag av pojkvännen som pratar, yrar och rycker av mig täcket. I sömnen. "Jag letar efter de här", sa han och plockade upp osynliga saker från lakanet.
Då kunde jag omöjligt låta bli att skratta. Så var jag klarvaken igen.
Somnade sen någongång. Troligtvis av ren utmattning.

Resten av natten har jag vaknat en gång i halvtimmen. Ena gången var det katten, nästa gång min tilltäppta näsa, en annan gång pojkvännen, nästa gång utan synbar orsak. Pojkvännen väckte mig flera gånger också eftersom jag gnisslat tänder hela natten. Typiskt.

På morgonkvisten lyckades jag sova lite längre stunder. Men i stället drömde jag helt sjuka drömmar. Psykadeliska mardrömmar. Folk som tog livet av sig, jag som kissade ner mig, vänner som var arga på mig. Ja, allt man kan tänka sig.

Nu är jag jättepigg och sugen på att jobba hela dagen och hela dagen i morgon. Eller så inte. Måtte en liknande natt aldrig mer inträffa.

2 kommentarer:

mamaMill sa...

Fler som har händelserika nätter ser jag.. trevligt ^^

Matilda sa...

Händelserika och vedervärdiga. Inte trevligt. ;P