tisdag, december 19, 2006

Jag skriver med könet?

"Är företagets maskiner anpassade så att både kvinnor och män kan använda dem?"
Den frågan stod det i jobbets nya jämställdhetsenkät.
Vad ska man svara på det?
- Nej, datorerna känns så tekniska att jag som kvinna inte lyckas klura ut hur man sätter igång dem. - Nej, tangenterna på tangentbordet är så små att mina manliga fingrar trycker på två åt gången? - Nej, kopieringsmaskinen är så hög att jag som kvinna och mycket kortare än män inte når upp att trycka på knappen? Tror inte det.

Frågan tycker jag var den konstigaste frågan man i stort sett kan få på en tidningsredaktion. För så vitt jag vet så har kvinnor och män bara EN enda stor anatomisk skillnad och jag har inte sett varken mina kvinnliga kollegor eller mina manliga kollegor använda sina könsorgan på arbetstid. Förutom möjligtvis på toan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha. Du har helt rätt :) Varför skulle vi vara sämre än männen? o vice versa... Konstigt, det där.

mamaMill sa...

Haha :p ja förhoppningsvis håller de sig på toaletten..