tisdag, maj 01, 2012

Bara Valborg

I går fick jag för första gången riktig sommarkänsla. Efter jobbet packade jag marinerat kött, öl och vin och en extratröja i väskan och satte mig på cykeln. Det var varmt och soligt och längs med dikeskanterna kryllade det av vita, gula, lila, blå blommor. Som en explosion i det gröna frodiga gräset.

Väl på fina Valborgsfesten var det kollektiv matlagning på det där härliga viset. Knivar som skickades, fingrar som doppades och mat som grillades.
Vin och kött och öl och grillad hallomi och fetaoströra och couscoussallad, allt i en enda härlig mix.
Sedan plockades kubbspelet fram och vi skrattade som aldrig förr, kämpade och vann.

Och när festen var slut tog jag på mig extratröjan, tog lite färdkost i handen och cyklade hemåt igen, oavbrutet tjattrandes med A. I den varma ljumma sommarkvällen.
Eller nej. Där sist ljög jag. För jävlar vad kallt det var att cykla hem. Det var ju trots allt bara Valborg.

Inga kommentarer: