torsdag, juni 18, 2009

När jag var liten och berättelsen om skinnstjärten

Jag hade ingen lugg när jag var liten. Med det menar jag inte att jag hade långt hår ända fram i pannan. Jag hade helt enkelt ingen hårväxt på framsidan av huvudet. Bara små babyfjun framme i pannan. Det fick jag först när jag var drygt ett år.
Detta gjorde att pappa inte kunde kamma sidbena på mig till ettårskortet, som han gjorde med mina båda äldre systrar. I stället hade jag lite flygande fjun bak på huvudet och en jättestor panna.
Jag var inte så söt. Bara lite.

Annars var jag ganska störd som liten. Hade så livlig fantasi att jag ibland knappt kunde skilja på verklighet och fantasi. Kunde ta tre timmar för mig att gå de cirka 300 metrarna hem från skolan. Orsaken var att jag hittade så mycket intressant på vägen.
En regnig dag sjöng jag ”Tryggare kan ingen vara” för alla påkörda maskar och grodor längs vägen. Ibland hoppade jag i den stora containern med skräp i jakt efter mer skit att släpa hem. Det fanns för övrigt inget som hette sopsortering då.

Jag hade ganska lustiga funderingar också. Som att man är vuxen först när det skvalar när man kissar. Ni vet, som liten tjej sitter man längst fram på toastolen och kissar på porslinet eftersom rumpan inte räcker längre bak. Men när man är större sitter man långt bak och kissar i vattnet. Solklart tecken på att man är vuxen.

Det som jag blir mest mobbad för i dag är ”skinnstjärten”.
När jag var liten hette det kvinnliga könsorganet stjärt, bör tilläggas.

Det hela började med min mormors stora päls. Jag var helt besatt av den och så fort hon kom hem till oss slet jag ner den från galgen och låg och gosade med den på golvet. Det var för övrigt föga populärt.
Eftersom jag hade ett fårskinn som också var lika gosigt och mjukt kallade jag pälsen för mormors skinn. Förstod liksom inte skillnaden.

Så hade jag kommit på att en del vuxna hade ”skinn” på sin ”stjärt”, alltså päls mellan benen. Så gick jag och deklarerade för mamma, pappa och deras bekanta vilka i familjen som hade skinn på sin stjärt. Mamma hade skinnstjärt, pappa hade skinnstjärt, men jag hade ingen skinnstjärt.

Jag tror mamma och pappa dog av skratt när de äntligen fattade vad jag menade.

6 kommentarer:

mamaMill sa...

Haha! :)

Anna-Karin sa...

hahaha! Charmigt. Ungefär som när min systerson förklarade för mig att hanns mamma hade stora bröst. Pappa hade små men moster (jag) hade inga. Tills vi skulle duscha ett bra tag senare och han helt plötsligt tog diskussionen igen och rättade upp, moster hade visst bröst. Nästan som mamma. Min syster var gravid och hade jättebröst. haha!

Sofie sa...

Hahahaha! Man säger så roliga saker som liten :)

Bullen sa...

Hahaha! Fantastiskt! Det är precis sådant här man behöver få läsa när man kommer hem från jobbet och drösar ner i soffan som en trötthög. Tack!

Matilda.N sa...

Hihi! :-)

Erica sa...

Vart har du tagit vägen, Matilda???

Saknar dina blogginlägg....:-(