tisdag, juni 09, 2009

Griller i huvudet

Min kollega Frippe har en förmåga att sätta griller i huvudet på folk. Med folk menar jag i synnerhet mig själv.
Han kan säga saker som jag funderar på många många många dagar. Ibland av ondo, ibland av godo.

Bland annat har han fått mig att tänka till lite extra, all eloge för det. Men ibland skapar han hjärnspöken som inte vill släppa.

I dag satte han nya tankar i rullning. Han frågade om jag hade parapsykologiska förmågor. Och trots att jag bedyrade att jag är urusel på att förutspå saker eller känna av stämningar i folksamlingar, vilket borde vara ett tecken på ett välutvecklat sjätte sinne, trodde han att jag hade det. Så han testade mig.

Först gömde han handen bakom en tidning och frågade hur många fingrar han höll upp. Tre svarade jag. Och det var rätt.
Hans min var belåten, men han ville testa mer.

Han klottrade snabbt ner en symbol på ett papper och frågade vilken symbol han hade ritat. Jag skrattade och sa att jag inte hade en aning. Typ sju olika symbolen kom upp i huvudet.
Han var envis och sa åt mig att jag visste, ”bara jag kände efter” och pushade mig till att säga vad jag trodde att han hade ritat.

Jag var på vippen att säga en symbol men så ändrade jag mig i sista sekund. ”Stjärna”, sa jag.
Och vad tror ni han hade ritat? – Just det, en stjärna.

Nu har jag ett nytt hjärnspöke.

Inga kommentarer: