fredag, september 21, 2007

Det är den förbenade folsyran

Tack söta som hjälpte mig att hitta problemet med mina ben.
Kan sätta pitten i pant (jo, det kan jag eftersom jag inte har något att förlora på det) på att det är folsyra som spökar.

Så här kan man läsa på RLS Förbundets hemsida:
Restless legs kan bero på järnbrist. Detta är ofta det första läkaren undersöker när en patient beskriver de typiska symtomen. Om besvären beror på järnbrist kan järntabletter hjälpa.
Besvären kan i vissa fall även bero på brist av vitaminerna folsyra eller B12.

Har brist på folsyra då och då och har inte knaprat piller på länge...
Så problemet löst! Multivitamin och folsyra ska inhandlas i dag.

9 kommentarer:

Nilla nill@hotmail.se sa...

Åh det är inte sant? Du också? Mina ben is killing me från och till, sova är det bara att glömma! Så folsyra alltså? Jag börjar knapra!! =)

Nilla nill@hotmail.se sa...

Synd att jag inte läste ditt inlägg igår, då hade jag direkt kunnat tala om att det är restless legs, det fina i kråksången är ju att det är ärftligt. Än så länge har jag bara vetat att farmor har det. Men nu kan jag ju skylla på dig då... =)

Matilda sa...

Pernilla: Och vet du vad det roligaste (?) är? Att brist på folsyra hänger ihop med sköldkörteln och också med vitoligos! Det var mamma som sa det. Hon käkar det för sin vitoligos, den kan gå tillbaka då. Och det där med sköldkörteln läste jag och mamma i en medicinsk undersökning.

Vi är helt enkelt en underbar släkt... Väntar bara på att få tarmvred och magsår också som våra mostrar... =)

mamaMill sa...

Det borde du väl vetat eftersom T käkar folsyra för sin vitiligo? :) Eller jag trodde det iaf :P

Anonym sa...

Håller tummarna för att det hjälper!

Nilla nill@hotmail.se sa...

Suck... tycker nog att det räcker gott och väl med alla de här sjukdomarna nu... Den lilla soppan till sjukdom som jag har haft i sommar är också ärftlig... så nu har ju ni övriga släktmedlemmar kanske något att se fram emot? Har jag berättat hur kul det var när de tog hål på fotleden? Uäääääääääh.

Matilda sa...

Mirrorgirl: Haha! Klart jag vet. Jag menade inte heller att min mamma hade sagt det nyligen. Hon berättade det för mig när jag fortfarande bodde hemma...
Och det där om sköldkörteln hittade vi för typ 4 år sen.

Avgrundsdjup: Det hoppas jag med! Tack!

Pernilla: Jo, jag tycker också att det räcker. Med råge!
Usch, du har inte haft det lätt - skönt att det så gott som är över nu! Kram

Tesa sa...

Jupp allt skit finns det i våran släkt!! å antar eftersom jag redan har en hel del " fel" så lär väl dom andra dyka upp snart oxå!! ;)

Matilda sa...

Tesa: Usch, tänk inte så. Men å andra sidan lär väl jag få alla problem när jag är mellan 35 och 40, precis som mamma var när hon fick det...
Till på köpet får jag säkert glasögon då också. Men det kan vara ganska skoj. Kanske.