tisdag, maj 11, 2010

Fördomsfri, my ass!

Jag brukar tycka att jag är en öppensinnad person. Ställer mig positiv till de flesta och det mesta och anser att jag inte har så särskilt mycket fördomar. Så fel jag hade.

Häromdagen åkte jag färja. Eftersom jag var ensam gick jag ner till bildäck långt innan det var dags att köra av och satte mig i bilen för att läsa en tidning.
Ganska snart kom ett gäng ungdomar ner. De pratade högt, gick med burkar i händerna och verkade allmänt stökiga.
Jag blev lite irriterad och bekymrad när jag såg deras beteende och tänkte att de var fulla och stökiga ungdomar. Och så hörde jag att de pratade ett annat språk.

Ungdomarna stannade vid bilen bredvid och spanade in den. Gick runt den och tittade på fälgarna. Så gick några till bilen bakom min och gjorde samma sak. Gick runt, kommenterade och tittade in genom fönstren.
Genast började mina varningsklockor ringa. Unga fulla ungdomar från något öststatsland, på väg att bryta sig in i en bil. Eller i alla fall rekognoscerande inför en kommande stöld. Jag var övertygad.

Så stoppar den ena killen handen i fickan och tar upp en nyckel. Låser upp den ena bilen och sätter sig i den.
Jaha, de äger den ena bilen och tänker bara sno den andra nyare och snyggare bilen, tänker jag.

Ungefär samtidigt öppnas dörren till bildäcket igen och en mamma, pappa och ett barn kommer ut och möter ungdomsgänget. Men i stället för att vända vid åsynen av de stökiga, bråkiga ungdomarna kramar mamman och pappa om några av dem och skojar och skrattar. Det är tydligt att de känner varandra.
Mamman, pappan och barnet går till bilen bakom mig och låser upp den. Och en av killarna i ungdomsgänget följer efter och sätter sig i den bilen.

Jag blir förvirrad. Tittar på dem en gång till. Ser burkarna gänget har i handen och tittar noggrannare den här gången. Det står coca cola på dem.

Det jag just såg var alltså inget annat ett gäng glada ungdomar som jämförde den ena killens bil med den andra killens familjs bil.
Men i och med att de pratade ett annat språk, gestikulerade ivrigt och skrattade högt fick mina fördomar och förutfattade meningar händelsen att bli något helt annat. Skrämmande.

Inga kommentarer: