söndag, augusti 16, 2009

Mina 15 mest minnesvärda böcker

Blev utmanad av Saom att lista 15 böcker som betytt mycket för mig: ”Fifteen books you've read that will always stick with you. First fifteen you can recall in no more than 15 minutes.”

Ska försöka mig på det.

Titta, Madicken, det snöar – Astrid Lindgren. (Jag ville läsa den om och om och om igen och grät floder varje gång.)
Korpens sång – Per Nilsson. (En av de böcker som påverkat mig mest i tonåren.)
Alkemisten – Paulo Coelho. (En modern klassiker som gör skäl för epitetet.)
Sagan om ringen – JRR Tolkien. (De första 50 sidorna tragglade jag mig igenom innan jag lärde mig hans skrivsätt. Därefter sträckläste jag hela triologin.)
En himmel för Elliott – Katarina Danielsson. (Efter 18 lästa sidor hade jag både skrattat och gråtit högt.)
Häxan och lejonet – CS Lewis. (Härlig fantasy, helt enkelt. Har läst hela serien.)
Häxprovet – Maj Bylock. (Den första i en serie som jag slukade som tonåring.)
Skuggan över stenbänken – Maria Gripe. (Behöver den ens en motivering eller förklaring?)
Vildängel – Lina Forss. (Jag tror det var stämningen i boken som har fått den att fastna. Otroligt härlig bok.)
Killbacillen – Viveca Lärn. (Tonårsklassiker som jag fortfarande kan citera ordagrant ur.)
Den hemliga trädgården – Frances Hodgson. (Den läste mamma högt för oss barn om kvällarna. För något år sedan fick vi alla ett varsitt nytt exemplar. Måste läsa om den!)
Guldkragen – Diana Wynne Jones. (Den allra första fantasyboken jag läste.)
Flugornas herre – William Golding. (Klassiker som sätter sina spår. För övrigt bland de första böckerna jag läste på engelska.)
Offer utan namn – Patricia Cornwell. (Egentligen skulle jag kunna tagit någon annan av deckarna om Kay Scarpetta. Nästan alla är lika bra. Det enda jag läste under typ ett års tid när jag var runt 17–18 år.)

Den 15:e boken känns nästan omöjlig att välja bland de jag kommer på. Till exempel kan det vara Svinalängorna av Susanna Alakoski, Rödluvan av Unni Lindell, Tillsammans är man mindre ensam av Anna Gavalda. Eller kanske klassiker som Onkel Toms stuga av Harriet Beecher Stowe, Coehlos Djävulen och fröken Prym ... Och säkert en miljon andra som jag inte kommer på just nu.

Hur som helst kan jag konstatera att böcker betyder mycket och påverkar en mycket. En del – hur trivila de än kan vara – för resten av livet. Så läs!
Utmaningen skickar jag vidare till Ironien, Erica, Egon, Malin, Tesa och alla andra som känner sig sugna.

4 kommentarer:

Johanna sa...

Gaah, den utmaningen måste jag ju svara på.. Kanske ett bra sätt att inleda veckan på när man är lite festivalsliten? Eller så går hjärnan på tomgång. Vi testar, snart nog märker jag vilket. ;)

egoistiska egon sa...

SVÅR utmaning. Ska klura!

Matilda sa...

Johanna: Superkul att du hakade på!
Egon: Men max 15 minuter! Jag försökte ta de som först poppade upp i skallen. Men funderar jag ordentligt finns det säkert en hel del man skulle kunna byta ut.

egoistiska egon sa...

Jaha, ok. Läste utmaningen väldigt slarvigt. Men det måste ju vara lättare att göra den hemma med tillgång till bokhyllan? ;)