onsdag, april 15, 2009

Livet förändras mycket

Har just läst min gamla dagbok. Den ena av dem. Den från slutet av åttan till tvåan på gymnasiet kanske. Just under den tiden då allt händer.
Och det går inte att läsa gamla dagböcker utan att drabbas av ett stygn av sorg.

Sorg över att allt är så annorlunda i dag. Sorg över att alla mina älskade vänner som jag delat allt med, bråkat med, älskat, ältat killar med och delat ångesten med inte finns där i dag. Det gör lite ont i hjärtat när jag tänker på det. Vänskap är inte likadant när man är gammal, tiden finns inte till det.

Men den andra sidan av mig känner glädje. Alla jobbiga problem man hade med killar som inte ringde, när man skulle ha sex, vad andra tyckte om en, ångest, skolarbete, problem att fixa alkohol eller vem man skulle skylla på om mamma hittade ciggen i väskan. De problemen har man inte i dag.

Fördelar och nackdelar med att livet förändras. Jag vet ännu inte vilket som väger tyngst.

Inga kommentarer: