torsdag, november 28, 2013

Ska skaffa hörselkåpor

Alltså. Jag gillar julen. Jag kan till och med säga att jag älskar julen. Umgås med familj och vänner, dricka glögg, slå in julklappar och sedan ge dem. Och få julklappar. Och äta god mat, klä en julgran och klä upp sig på julafton. Allt det älskar jag.
Men jag gillar inte den där förbannade musiken. Det är ytterst få låtar i världen som klarar av att lyssnas på i flera års tid. Beatles och andra giganter har lyckats med det, men få andra musiker. 
De som skriver julmusik lyckas inte. Låtarna är banala, texterna är banala och klämkäckheten som genomsyrar i stort sett alla är bara irriterande. De överlever inte så länge som folk tror. De är skitdåliga. På riktigt jättedåliga. 
Och varje år ska folk envisas med att lyssna på skiten. Frivilligt. Jag som knappt ens klarar av att lyssna på radio i december. Jag förstår inte. Nej, jag förstår faktiskt inte.

Inga kommentarer: