onsdag, april 25, 2012

Jag ångrar ...

Oftast brukar folk svara att de inte ångrar någonting när de får frågan om de ångrar något. Eller svara ”jag ångrar bara sånt som jag aldrig gjorde”.
Bullshit, säger jag. Det finns alltid saker man ångrar.

Jag ångrar till exempel:
• Att jag inte pluggade mer när jag var yngre.
• Att jag inte insåg tidigare att jag skulle må bättre utan mitt ex.
• Att jag har varit så rädd för att vara ensam.
• Dumma saker jag slängt ur mig i fyllan.
• Att jag inte gav Oslo en ärlig chans då jag planerade att flytta dit.
• Att killar upptog en sådan stor del av mina unga år. På det negativa sättet.
• Att jag inte jobbat mer och tidigare med mig själv och min egen självkänsla.
• Elaka ord som jag sagt bara för att såra i ett sätt att skydda mig själv.
• Att jag aldrig skällde ut den där kompisen som sårade mig så fruktansvärt så hon förstod hur ont det gjorde.
• Att jag fortfarande inte tagit mig i väg på en tågluff trots att jag velat det sedan jag var 16 typ.
• Att jag försökt vara alla till lags.

Jag ångrar rätt mycket faktiskt. Fortsätter jag fundera kommer jag säkert komma på massor av andra saker.
Allt har förstås gett mig erfarenheter och på så sätt i slutändan ändå gett mig något. Men vissa erfarenheter och insikter skulle man nog gärna vara utan.

4 kommentarer:

Linn sa...

För mig handlar det mer om att det inte är nån idé att gå och ångra saker, snarare än att det inte skulle finnas nåt att ångra. Att gräma sig över saker som man gjort/aldrig gjort är för mig så himla mycket onödig negativ energi eftersom det ändå inte finns nån som helst möjlighet att ändra det. Jag har liksom förlikat mig med mina ånger och ba happ, det kanske inte var så smart men men. Typ så.

Matilda sa...

Ja förstås. Jag går liksom inte runt och tänker på allt det här varje dag direkt. Det skulle vara alldeles för jobbigt.
Men att säga att jag inte ångrar något skulle vara att ljuga. För det finns massor med saker som jag skulle ha gjorda eller ogjorda. Även om jag, liksom du, förlikat mig med det.

minahistorier sa...

det är klart att man ångrar saker. men jag tror ändå att det finns en viss sanning i att man mest ångrar det man inte gjorde, det man inte vågade prova på.. t.ex. ångrar jag alla gånger då jag tyckte att nån var sjukt het men inte vågade berätta det :)

Matilda sa...

Jo så är det förstås. Det är fler saker man ångrar att man inte gjorde än saker man faktiskt gjort.
Men att säga att man inte ångrar något – det är bullshit!