tisdag, oktober 27, 2009

Funderingar kring barkis och vallmofrön

Vissa nyheter fastnar. En till synes bagatellartad nyhet jag hörde när jag var runt tio år minns jag fortfarande. Kanske berodde det på att barkis var min favoritlimpa.

I alla fall så hade man på ett fängelse i Sverige drogtestat alla interner och alla, precis alla, hade visat positivt. Detta fick fängelseledningen att fundera eftersom det tidigare aldrig hade skett.

Man började utreda hela händelsen och kom fram till att barkisen var boven i dramat. Eftersom barkis är täckt med vallmo hade alla interner fått en liten liten mängd opium i sig som alltså gav utslag i drogtestet.
Sedan förbjöds barkisen på fängelset.

Nu undrar jag självklart: Hur många barkisar måste man äta för att bli hög? Är det ens en rimlig chans att bli det? Och varför säljs i så fall vallmofrön helt öppet i butiken?

Många frågor. Alldeles för få svar.

4 kommentarer:

Fia Blomroos sa...

haaaahaaaaa!.....måste testas kanske=)

Matilda sa...

Haha. Ja, men det krävs minst 1000 trodde en vän på facebook. Och då hinner man bli väldigt mätt innan man blir hög. =)

Madde sa...

vallmofrö ger även dopingutslag på hästar =) Men en intressant tanke.

Matilda sa...

Madde: Ja, vi pratade ju om det häromdagen. Skumt att vallmo kan ge utslag i ett drogtest.