lördag, juni 18, 2011

En sak jag alltid har undrat

Ni vet de där magbanden, abtronics eller vad tv-shop kallar dem, som sänder ut elektriska impulser som gör att musklerna drar ihop sig och arbetar. Funkar de? Alltså ens lite?
Jag fattar att en kraftigt överviktig inte får magrutor på åtta veckor, men funkar det att skicka elektricitet till musklerna för att de ska arbeta?

Och om det nu funkar, hur effektivt är det? Får man hålla på hela livet för att se resultat? Och får man träningsvärk?
Är det någon som vet eller kan gissa?

7 kommentarer:

Åsa sa...

Ja har ingen aning, men OM dom funkar, skulle int alla ha ett hemma då?!

Ojsan sa...

Hur bra resultat de ger vågar jag inte svara på, däremot stämmer det ju att impulserna får muskeln att "arbeta". Ett ex beställde hem en sån där och jävlar vad det ryckte till i musklerna då man vred igång fanskapet. Dock åkte den tillbaka efter att han upplevde att han fick hjärtklappning av den. Inget för den med tendenser till rytmstörningar eller andra hjärtproblem alltså.
Jag tror ju att man får snabbare resultat med vanlig hederlig träning (situps, armhävningar etc) än de där elchockargrejerna. Visserligen används liknande apparater inom sjukvården, men då handlar det väl om att hålla igång muskler som inte använts på länge. Låter nåt för bra för att vara sant så är det ju ofta det också.

Matilda sa...

Fru E: Ah, du har en poäng där. Haha!
Fox: Okej, så de funkar men kanske inte så himla bra alltså. Hade ingen aning om att man använde sådana inom sjukvården.
Äntligen har jag fått svar på min fråga. Tcak!

mamaMill sa...

Inom sjukvården? HLR då eller? Något jag missat. Ja, TENSbältet vid förlossning då visserligen.. Om de kan jämföras.

oneofakind sa...

Personer med tillfällig förlamning, ms osv används det på.

Matilda sa...

Milel: Tensbälte, vad är det?
Oneofakind: Aha, tack för hjälpen!

Ojsan sa...

Mille: Precis som oneofakind säger; personer som helt enkelt inte klarar av att använda musklerna på egen hand av en eller annan orsak. Stimulans av muskelfibrerna för att de inte ska förtvina.