onsdag, juli 15, 2009

Brösten är hennes, inte hans!

I går tände jag på alla cylindrar för en helt trivial grej kan tyckas. Det var min feministiska ådra som legat och slumrat ett tag, som väcktes till liv. Jag blev så arg att jag faktiskt blev förvånad över mig själv.

Orsaken var ett par jag såg på en parkeringsplats mitt i centrum. Paret var mellan 25 och 35 och hade just klivit ur sin bil när jag såg dem.
Tjejen tog tag om sitt hår och började sätta upp det i en hästsvans. Hon hade armarna uppåt då killen kom bakifrån och tog rejäla tag om hennes bröst. Sedan gick de vidare som om inget hänt.

Och jag blev helt stum. Okej om de var hemskt kåta och skulle idka älskog vilken sekund som helst. Okej om de var någon annanstans än mitt inne i stan. Okej om ...
Nej, fan inte okej.

Det är inte okej att killar (nu generaliserar jag förlåt) helt ogenerat grabbar tag i en kvinnas bröst. Särskilt inte bland folk. Kalla mig pryd om ni vill, men det handlar inte om det. Det är inte ens okej om det är ens sambo/make/pojkvän.

Brösten är kvinnans och hur avsexualiserade de än kan vara, är de intima delar på kroppen. En man ska inte tro att han äger dem. Inte grabba tag i dem när tjejen sätter upp håret mitt på stan. Det är inte hans ägodelar.
Jag har faktiskt svårt att tro att samma tjej helt oprovocerat och oväntat skulle grabba ett rejält tag om killens kuk när han inte var beredd. Väldigt svårt att tro det.

Skulle jag varit tjejen skulle jag blivit rasande. Oavsett om det var min pojkvän (han skulle inte göra det, men ändå) eller en främmande man. Jag skulle ha känt mig så förnedrad, så tillintetgjord. Så mycket som mannens ägodel.
Så jävla förbannad helt enkelt. Det räckte ju tydligen med att se händelsen för att jag skulle bli det.

Nej, brösten är kvinnans, inte mannens. Basta!

1 kommentar:

Erica sa...

Så var det sagt!! Spikat i sten och bevarat för alltid!

Mycket bra! Mycket bra!