onsdag, oktober 05, 2011

Varför hinner jag inte?

Tid. Jag har inte tid. Jag skulle behöva ett dygn till på dygnet för att hinna. Hinna med allt det där jag vill hinna med. Hinna med alla måsten.
Jag har kanske en skev bild av verkligheten, men det känns som att alla andra hinner med så mycket mer än vad jag gör.

Folk dammsuger varannan dag. Jag dammsuger på sin höjd vartredje vecka. Och av de gångerna dammsuger i ärlighetens namn oftast pojkvännen.
Folk ser serier. Följer serier på tv eller nätet. Eller köper boxar som de plöjer på kvällarna. 170 timmar avverkade på en pisskvart typ. Jag hinner inte ens kolla på tv så ofta att jag hänger med i de serier jag en gång följde.

Folk gör sylt. Skalar äpplen och tar fram saftmajor, destillerar burkar och har sig. Jag hinner knappt laga middag varje dag.
Folk twittrar och bloggar varje dag, jättemycket. Om intressanta saker där de satt sig ned och formulerat tankar och åsikter. Jag knackar ner några sporadiska ytterst ogenomtänkta tankar på mobilen.

Folk tar långpromenader eller joggar en halvmil. Jag hinner knappt tänka tanken innan det är så mörkt ute att jag knappt ens ser med pannlampa.
Folk läser böcker. Plöjer tusen sidor på tre dagar och låter sig slukas upp totalt. Jag hinner knappt läsa alla bloggar jag vill läsa och slarvögnar bara igenom min egen tidning.

Folk köper saker på nätet. Bevakar auktioner och uppdaterar sidan för att se om någon lagt ett högre bud. Jag hinner knappt ta mig tid att stanna till på loppisen i stan för att se om det finns något roligt.
Folk vilar. Berättar om hur de gjorde ingenting, bara låg på soffan och tittade på träden utanför fönstret. Jag hinner kasta mig på soffan i fem minuter medan maten kokar.

Folk umgås. Hittar på roliga saker efter jobbet och tar långa fikastunder över ett otal antal koppar te. Jag är glad om jag hinner prata med min pojkvän.
Folk lyssnar in sig på ny musik och är uppdaterade med det senaste. Jag lyssnar på radion till och från jobbet.
Folk inreder sina hem. Spacklar den ospacklade gipsväggen, lånar hem tapetböcker, jämför priser på klinkers och beställer hem udda designprylar från USA. Jag har fortfarande inte hunnit leta upp en lampa att sätta i vardagsrumstaket, trots att vi bott här i mer än två år.

Jag tycker inte att jag är så fruktansvärt ineffektiv. Jag tycker inte att jag är så lat. Jag tycker heller inte att jag borde göra så mycket annat att jag inte hinner med allt det där.
Vad gör jag hela dagarna egentligen? Varför har jag inte tid? Och varifrån hämtar alla andra sina oändliga antal timmar som de tydligen har men jag saknar.
Jag förstår faktiskt inte.

7 kommentarer:

Erica sa...

Eeh...bara så du vet så känns det ungefär precis likadant för mig. Att jag aldrig hinner med tillräckligt mycket av allt jag borde göra. Måste göra. Vill göra. Jobbig känsla!

Ojsan sa...

Jag tror nog det är många som är som du. JAG är åtminstone som du, jag tycker inte de där få timmarna man är vaken och inte jobbar räcker någonstans. Och man orkar/vill inte alltid jobba-jobba för att sedan jobba hemma också.
Många av de som hinner med en massa saker (i min omgivning åtminstone) är ju t.ex mammalediga, då hinner man kanske klämma in saker på ett annat sätt än då man jobbar?
Summa summarum, det är helt okej att inte hinna saker också! Fast ibland skulle det vara skönt med fler lediga timmar per dag.

Tesa sa...

Ja samma sak är det för mig. Brukar skämta om att jag inte har nåt liv, men det har jag ju verkligen inte. Jobbar, jobbar och jobbar lite till. Hinner aldrig ta tag i hemmet eller ärenden. Dygnet har för få timmar! Är väl därför jag är vaken hela nätterna för att iaf få några timmar att läsa bloggar, läsa böcker och hinna klämma in vännerna.

egoistiska egon sa...

Jag känner som du, men påminner mig själv om att det där "alla" gör är summan av tio, femton, tjugo personer. Inte en. En person gör inte allt det där.

Jojjo sa...

Alltså det egoistiska egon sa. Word!

Milla sa...

Jag tror att man +ar ihop det man hör en säga med en annan. Och tillslut får man bilden av att människor är super. T.e.x. så förundras jag över hur mycket du och E som kommenterade här, hinner med. Titta på dig bara. Skriver massor med underfundiga saker på bloggen. Fixar med huset och inredning. Lagar middagar som inte går av för hackor. Umgås och gör roliga saker med dina vänner. Vad gör jag. Är på Krogen. Så det är nog så att andra tycker att du är super duktig. Så ställ dig framför spegeln och komihåg att vi är många som avundas dig. (kanske jag skulle göra samma sak) Kram på dig GRANNEN :)

Matilda sa...

Erica: Mycket jobbig känsla. Jag känner att jag inte hinner med att leva ens just nu.
Fox: Visst är det många mammalediga som gör massa saker, men jag tycker även att det är andra. Det handlar säkert om att prioritera egentligen och sluta ägna timmar åt att sitta på fb och glo och vänta på att något ska hända.
Tesa: Ah, så det är det som är knepet, att vara vaken på nätterna. Hehe. Närå, men jag tycker du hinner med bra mycket mer än mig iaf, trots att du jobbar jämt. Eller så känns det iaf.
Egon och Jojjo: Ja visst är det så. Alla gör inte allting. Men jag skulle vara glad om jag lyckades göra NÅGONTING av allt det jag vill och borde göra.
Milla: Ja, kanske det är så. Att man liksom bara är självkritisk eller har för höga krav på sig själv. Jag är till exempel grymt impad av dig som driver ett eget företag. Efter att ha varit ihop med en egenföretagare vet jag HUR mycket jobb det är. Och ändå hinner du göra en massa andra saker.
Så jag tycker att vi båda ska följa ditt råd och se oss själva i spegeln faktiskt! Kram!