fredag, oktober 14, 2011

Matilda och de 114 valskyltarna

När jag åkte till jobbet häromdagen räknade jag på skoj antalet valaffischer längs vägen mellan mitt hem i Geta och jobbet i stan. Eller ja, längs halva vägen om jag ska vara ärlig, jag kom på det först i Godby.
Siffran jag kom upp till när jag parkerade vid jobbet var skrämmande. På ungefär en och en halv mil räknade jag till 114 affischer. 114! Och sedan dess har ännu fler tillkommit.
Jag kan inte låta bli att undra: Gör en skylt skillnad?
Jag tvivlar.

Visst, det är bra att synas. Det är a och o om man över huvudtaget ska få någon röst. Vem ska veta vem ”Arne Andersson” är om man aldrig hört hans namn, aldrig sett hans ansikte, aldrig hört talas om någonting han står för. Syns man inte finns man inte, så enkelt är det.
Problemet är att alla vill synas. Ansikte efter ansikte efter ansikte blir till slut en grå massa. Jag vet inte vem som är vem längre, vem som hoppar på sin bild, vem som boxas, vem som står med motorsåg och hörlurar. Och framförallt: Jag har ingen aning om vad de vill säga.
Budskapet på affischerna är långt ifrån solklart. ”Framåt Åland” – Ja, vem vill att Åland ska gå bakåt? Men på vilket sätt ska vi framåt?
Det finns bara några enstaka som faktiskt skyltar med sina åsikter.

Och så finns det de som skyltar så himla mycket med sina åsikter att det är omöjligt att hinna uppfatta dem. Obunden samling har nio skyltar fulla med text med cirka en och en halv meters mellanrum i Godby.
Hur tänkte man där?
Jag har medvetet gått in för att försöka hinna läsa vad det står men har hittills bara lyckats se vad det står på den sista skylten. Eller ja, halva budskapet i alla fall. ”Nej till tv-licens – ja till ...” har jag hunnit se. Solklart? Knappast.
Men jag tror inte att jag hinner ta reda på fortsättningen. Jag har ju 113 andra skyltar som också pockar på uppmärksamhet.

Publicerad i Ålandstidningen.

4 kommentarer:

Jessica sa...

Och jag måste säga att jag tror dessa skyltar är en trafikfara! Hur bra är det egentligen att sätta upp en massa skyltar längs vägen som man riktar sin uppmärksamhet mot när man kör bil? Borde dessa politiker inte ha lite bättre vett än att försätta oss trafikanter i fara? Äh, vad vet jag! Kanske man inte tittar så mycket på dem ändå:

Matilda sa...

Jag har slutat titta på dem. Jag känner att jag är mätt på information och orkar inte ta till mig något mer.
Ska bli skönt när det är över faktiskt, om man får säga så. Haha!

Anonym sa...

Så politiker jag är tycker jag att det i år är aldelses för många skyltar. Vissa är så små att man inte lägger märke till dem innan man är förbi dem. Fast jag förstår om man gör så här för de som ställer upp vill ju bli invalda. Men snart är de borta./ Milla

Matilda sa...

Jag förstår också syftet, men inte mängden!
För många skyltar = syftet försvinner.
Satsa hellre på några enstaka och stora skyltar, då syns man men tjatar inte ut oss.