onsdag, oktober 31, 2007

Nyfikenhet är en dygd

Mobiltelefonen ringer. Det är inte min, utan pojkvännens. Mitt hjärta börjar klappa lite snabbare, pulsen går upp och fingrarna kliar. Det är nyfikenheten som sätts in.
Pojkvännen har under tiden haft sitt samtal och hunnit lägga på. Jag måste bita mig i tungan för att inte på en gång fråga: ”Vem var det, vad ville han, varför ringde han nu, vad sa han?” Vill inte verka för nyfiken.
Lite nonchalant slänger jag fram frågan efter en stund. Får ett knapphändigt svar.
Nyfikenheten stillas inte det minsta.

Senare på dagen sitter jag och fikar med en kompis. Hennes mobil plingar till. Hon har fått mess.
Hon plockar upp telefonen, läser messet och ler med hela ansiktet.
Hjärtat börjar klappa riktigt hårt nu. Mitt inre skriker efter att få veta vad det stod i messet. Biter mig i läppen den här gången, jag vet att jag inte kan kräva att få veta vad det stod.
Lite nonchalant frågar jag vad hon ler åt. ”Messet”, svarar hon.
Nyfikenheten stillas inte det minsta.

På kvällen sitter jag vid datorn. Kollar in några bloggar som jag brukar läsa.
En bloggare verkar väldigt uppåt. Något stort har hänt henne och hon fullkomligt jublar av glädje.
Hjärtat börjar bulta i bröstet igen. Pirret i magen är tillbaka. Biter mig i fingrarna för att inte skriva ”Vad har hänt, vad har hänt, vad har hänt?” med stora bokstäver. Slänger i stället nonchalant ur mig: ”Varför så glad?” Får svaret: ”Kan inte berätta det ännu ...”
Nyfiken stillas inte alls. Inte det minsta faktiskt.

När jag går och lägger mig längtar jag till nästa dag. Då äntligen kan jag få min nyfikenhet stillad. Då ska jag till platsen där nyfikenhet är en dygd – till jobbet.

5 kommentarer:

egoistiska egon sa...

haha, jag är fan likadan. nyfikenhet är en jobbig sjukdom.

Nilla nill@hotmail.se sa...

Haha, oj vad jag känner igen mig. Och det jobbiga med N är att han är otroligt fåordig, blä. Sen har vi ju en gemensam bekant som gärna berättar vitt och brett att hon har en hemlis, men säger inget mer... grrrr. Borde va lag på att man inte får säga A om man inte tänker säga B. Suck.

Tesa sa...

hahaha! ja kan inte neka till att jag är precis likdan jag med.. ;) Dessutom när jag läste det i tidningen idag slog det mig ganska hastigt att det är väl inte mig du nämner i texten va?? :D hihi

Nilla nill@hotmail.se sa...

Tesa: Om inte Tilda nämner dig så gjorde ju jag definitivt det i alla fall, haha =)

Matilda sa...

Egon: Visst är det jobbigt!? Särskilt när folk i ens närhet är hemliga av sig. Förjäkligt!

Pernilla: Vi inför en lag som säger att man inte får säga A om man inte tänker säga något mer. Basta!

Tesa: Det är du och alla andra som är hemliga av sig jag menar... Om du är likadan själv, så borde du ju veta hur hemskt det känns...