måndag, juli 30, 2007

Redan ångest eller jag är en tant

Fy fan. Jag är en tant. En förtidstant.

Sitter i gungstolen (redan där börjar det) och tittar ut genom fönstret. Eller snarare glor ut genom fönstret. Stirrar ut i det tomma. Hade jag kunnat handarbeta skulle jag säkert sitta där och stirra samtidigt som jag knypplade.

Plötsligt kommer en konstig brun fågel som fångar mitt intresse. "Nämen oj, en uggla minsann", tänker jag och tittar faschinerat (hur stavas det?) på fågeln. Går efter kameran.
Fotograferar fågeln, till råga på allt genom rutan. "Det drar om benen om jag går ut", tänker jag.

Fågeln flyger, några ungar cyklar förbi. "Herregud, de cyklar ju mitt på vägen utan att hålla i styret", tänker jag.
Jag forsätter gunga trivsamt i gungstolen. Gung gung, gung gung.
En trimmad moped kör förbi precis utanför fönstret. "Förskräckligt vilket ljud!", utbrister jag.

Jag gungar vidare. Stirrar vidare. Fortsätter att vara en tant.

Och häromdagen märkte jag dessutom att mina ögonlock blivit så där slattriga att när man tar på ögonskugga följer skinnet med. Precis så som min mormors ögonlock kändes när jag var liten och sminkade henne.
Det är mormor och jag. Tanterna.

Fan, jag har redan semesterångest.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad kan jag mer säga än HAHAHAHA! Vet du vad det läskiga e? Jag känner igen mig! Jag e precis som du! Fan jag e oxå en tant, precis som Mattias säger! GAH!!! Måste nog ta o åka på suparresa till Cypern, tatuera Lilla Sjöjungfrun på axeln, en tribal i svanken o pierca naveln för att dra ner på mina tantpoäng.

mamaMill sa...

Finns väl inget värre än tatuerade tanter med hål i naveln? :P haha, nej ni kan nog än så länge ta det lugnt! annars betyder det att jag är tant inom 3 år också, och det är jag INTE!! ^^ (blev för övrigt leggad på arken i lördgas, tar det inte som tantpoäng :p)

Anonym sa...

fascinerat. så stavas det.

Matilda sa...

Terez: Jag kommer med. Lilla sjöjungfrun är precis min smak. Eller kanske inte...
Mirrorgirl: Haha. Jag blir också ofta leggad - jag är helt klart inte en tant alltså!?
Anonym: Åh, tack. Jag fick det inte rätt helt enkelt...