lördag, oktober 14, 2006

Behöver en guide

Vad ska man göra, säga och hur ska man agera när man träffar på bekanta som just har fått barn? Jag känner att mina kunskaper verkligen brister där.
Som igår. Då träffade jag två i en matvaruaffär som jag inte sett sedan deras lilla dotter föddes. Så här lät jag:

"Nejmenhej,grattis, har ni med henne? Vad söt hon är.... heh.. gulligull.. Jaha, så gick det bra då? Ojdå, akut kejsarsnitt jaha.. var du länge på sjukhus då? Hur stor var hon när hon föddes? Ganska normal alltså, jaha.... hmmm.. hur känns det då? Jaha, en stor omställning, det kan jag tänka mig, heh.. ehhh. Jaja, nu ska jag gå. Hundmat och chips till middag."

Är medveten om att jag inte lät särskilt intelligent igår. Men jag vet ju inte vad jag ska säga, vad man bör fråga.. Har inte det där moderliga liggandes i mig som jag bara kan plocka fram när ett barn kommer i min väg.
Behöver därför en manual, "en guide för hur dumma omoderliga kvinnor ska agera runt nyfödda barn och deras föräldrar". Kan någon göra en sån till mig?

Inga kommentarer: