tisdag, mars 17, 2015

Jag kan inte bevisa att jag är jag

Nyss var jag så frustrerad att jag skulle kunnat gråta. Jag tar det från början.
Jag behöver ett nytt pass. Mitt gick ut för ett år sedan och det är den enda identifikationen jag har där mitt svenska personnummer finns. Utan identifikation kan jag inte göra bankärenden, hämta ut paket, teckna mobilabonnemang och så vidare.
Men för att få ett nytt pass måste jag kunna identifiera mig. Och det gamla passet är för gammalt för att vara godkänt. Läste på polisens hemsida att det går att lösa om jag först har ett ID-kort från Skatteverket så idag gick jag dit för att skaffa ett sådant.

Men tji fick jag. Inte ens skattemyndigheten som har alla uppgifter om mig kan ge mig ett ID-kort om jag inte kan identifiera mig. Det finska körkortet fungerar inte som legitimation.

Så hur är det tänkt att jag ska identifiera mig om jag inte kan få ett ID-kort? Ser ni problemet?
Det finns några sätt att lösa det, berättade de på Skatteverket. Om jag har jobbat ett år på samma arbetsplats kan min arbetsgivare intyga att jag är jag eller om jag har bott merparten av mitt vuxna liv i Sverige kan de göra en särskild bedömning där jag kan visa tidigare deklarationer och sånt. Och nej, inget av fallen fungerar på mig.

Om jag också var finsk medborgare skulle jag kunna få min identitet styrkt av Finland, men det funkar ju heller inte när jag bara är svensk. Om jag är gift kan min partner identifiera mig eller om min sambo är skriven på samma adress som jag i ett halvår skulle det också funka men A är ju inte ens skriven i Sverige ännu. Ett annat alternativ är att jag byter mitt finska körkort mot ett svenskt, men då blir problemet när jag ska hämta ut det eftersom jag inte - tada - har någon identifikation.

Personen på Skatteverket försökte verkligen göra allt för att hitta sätt att lösa det, men hittade till slut bara ett: Att jag blir identifierad av min mamma eller pappa. Som bor 30 mil härifrån.
Jag förstår ju hela systemet med vikten av att kunna identifiera sig och så, men vad fan! Jag hamnar ju verkligen mittemellan varenda jävla stol här. Och faktum kvarstår: Jag kan fortfarande inte identifiera mig.

4 kommentarer:

sandralinnea sa...

Det är inte klokt att det ska vara så komplicerat. Jag hade lite problem när jag skulle skaffa mitt första leg också, och löste det just med att bli identifierad av min mamma. Undrar vad de skulle gjort om man inte har några föräldrar i livet och de andra alternativen inte fungerar?

Johanna sa...

Var precis samma när jag pluggade i Sverige, jag kunde inte få ett svenskt id om jag inte hade ett svenskt pass att visa?? Sen svarade han som jobbade på banken där jag skulle fixa det att andra alternativet är att någon kommer in och intygar att jag är jag. Det gjorde en klasskompis jag känt en vecka... Sjukt!

emma sofie w sa...

Kanske är sen på bollen men -

testa göra ett pass ändå!
Jag hade samma problem (inget giltigt id osv) och ringde passenheten här i Stockholm och dom sa att jag skulle testa och mitt icke-giltiga utgångna körkort gällde som identifikation både för att göra passet och hämta ut det nya. Enligt passkontrollanten kollar dom bara så att personnumret överensstämmer.

Matilda sa...

Tack för stött och pepp! Nu har allt löst sig, tack vare snälla pappa.