tisdag, februari 05, 2013

Vad det beror på

Apropå förra inlägget. Jag tror att jag har kommit underfund med varför jag gjorde som jag gjorde, när jag egentligen innerst inne inte brydde mig.
Jag tror att det handlar om att ha kontroll. Jag kände att jag inte hade kontroll över mitt liv, på grund av flera orsaker men främst för att jag inte trivdes och mådde bra. Och när jag då inte kunde kontrollera min tillvaro, eller rättare sagt vågade kontrollera min tillvaro genom att vad man kan kalla byta liv, behövde jag kontrollera något annat. Och då blev det de små sakerna. DE kunde jag i alla fall kontrollera.
Det är ju ungefär som många som drabbas av anorexia eller andra former av ätstörningar. De har också känslan av att de inte har kontroll och väljer då att kontrollera maten i stället. Finns ju forskningar som visar detta till och med.

Jag är glad över att min avsaknad av kontroll i alla fall gav uttryck i att kontrollera petitesser i hemmet och inte i att kontrollera matintaget.

Inga kommentarer: